Jump to content

Edit History

Ida Marie III

Ida Marie III

tobixen skrev 12 minutter siden:

Da er noe som skurrer her.

  • Ihht ekspertisen her på forumet, vil det aller meste av AIS-programvare være i stand til å beregne CPA/TCPA (Closest Point of Approach og Time to CPA) på alle mål, samt ignorere mål som ligger fortøyd.
  • Programvaren som var tilgjengelig på fregatten antas å være betydelig mer avansert enn det som er tilgjengelig på det sivile markedet, samt det som er tilgjengelig som åpen kildekode.
  • Ihht havarikommisjonens rapport er forsvarets AIS-mottagere som hovedregel konfigurert til å bare gi varsling på mål som operatøren aktivt ber om varsling på, dette spesifikt for å unngå "falske alarmer på skip som ligger til kai".

Jeg har flere ganger i debatten lurt på hvorfor ikke elektronikken gav kraftige alarmer på at man var på kollisjonskurs.

 

Det kan ha vært avslått...er jo ingen tvil lengre om at kompetansen på dem som stod på broen ikke holdt mål...

Det hjelper lite med allverdens navi. utstyr om brukeren ikke forstår hvordan det brukes...

 

Min innstilling på Open.cpn. er også slik at den ignorer skip som ligger i "ro" til kai, men kaster de løs, og begynner å bevege seg blir de ikke ignorert..

 

Sola hadde jo vært i bevegelse i lang tid før sammenstøtet...

 

Ida Marie III

Ida Marie III

tobixen skrev 5 minutter siden:

Da er noe som skurrer her.

  • Ihht ekspertisen her på forumet, vil det aller meste av AIS-programvare være i stand til å beregne CPA/TCPA (Closest Point of Approach og Time to CPA) på alle mål, samt ignorere mål som ligger fortøyd.
  • Programvaren som var tilgjengelig på fregatten antas å være betydelig mer avansert enn det som er tilgjengelig på det sivile markedet, samt det som er tilgjengelig som åpen kildekode.
  • Ihht havarikommisjonens rapport er forsvarets AIS-mottagere som hovedregel konfigurert til å bare gi varsling på mål som operatøren aktivt ber om varsling på, dette spesifikt for å unngå "falske alarmer på skip som ligger til kai".

Jeg har flere ganger i debatten lurt på hvorfor ikke elektronikken gav kraftige alarmer på at man var på kollisjonskurs.

 

Det kan ha vært avslått...er jo ingen tvil lengre om at kompetansen på dem som stod på broen ikke holdt mål...

Det hjelper lite med allverdens navi. utstyr om brukeren ikke forstår hvordan det brukes...

 

 



×
×
  • Create New...