Jump to content

Edit History

tobixen

tobixen

1 hour ago, Stradivarius said:

For min del synes jeg ikke dette med dekksbelysning er særlig relevant, ikke bare fordi det ikke er usedvanlig, men også fordi slik dekksbelysning faktisk gjør det lettere å oppdage skipet på avstand.

Jeg tenker også slik, personlig får jeg lettere øye på danskebåten enn på et lasteskip som "bare" har lanterner på.  Nå er jo jeg også hobbykaptein, uten noe som helst formell kompetanse, og uten særlig praktisk trening i å "lese" lanterner, så mine erfaringer her er kanskje ikke noe som bør vektlegges. 

Havarikommisjonen legger altså litt vekt på dekksbelysningen er uheldig. Har havarikommisjonen gjort en dårlig jobb?

Kanskje akkurat denne hendelsen hadde vært unngått om dekksbelysningen hadde vært avskrudd, men generelt sett, er oddsen høyere eller lavere for en slik insident dersom dekksbelysningen hadde vært avskrudd?  Jeg vet ikke helt.

Uansett, tiltak for å prøve å redusere strøbelysning (dekksbelysningen skal lyse opp mest mulig dekk og minst mulig av områdene rundt), samt sørge for at lanterner ikke er direkte opplyst av dekksbelysning, det synes jeg høres ut som en god idé.

tobixen

tobixen

1 hour ago, Stradivarius said:

For min del synes jeg ikke dette med dekksbelysning er særlig relevant, ikke bare fordi det ikke er usedvanlig, men også fordi slik dekksbelysning faktisk gjør det lettere å oppdage skipet på avstand.

At Helge Ingstad trodde det var en fast installasjon er etter min mening helt irrelevant.

• Create New...