Jump to content

Edit History

tobixen

tobixen

1 hour ago, Snemann said:

Hva slags ansvar mener du disse bør ta da?

 

Gode rutiner, kotyme og prosedyrer er viktig.  Ofte blir det slik at man har ett sett med nedskrevne regler og ett sett med regler som faktisk blir fulgt.  Dersom det er blitt en norm å ta risiko i en organisasjon, så er det nesten gitt at noe før eller senere kommer til å gå alvorlig galt - og det er bare tilfeldigheter hvem som befinner seg på vakt den ene dagen det går galt.  Det er ikke helt rettferdig at denne personen da blir sittende med svarteper og havne i straffeansvar for hendelsen.

 

Ofte er det jo slik at en organisasjon kan få økonomisk gevinst av å ta risiko.  For å ta et konkret eksempel ... og tibake til bilanalogien ... et firma som jobber med varetransport vil kunne få utført flere oppdrag på kortere tid dersom sjåførene ikke bryr seg særlig mye om fartsgrenser.  Firmet vil også kunne få et konkurransefortrinn ettersom "rask levering" er noe kundene setter pris på.  Dersom ledelsen i en bedriften har en klar forventning om at sjåførene trykker ekstra hardt på gasspedalen, dersom dette er blitt en norm i bedriften, så er det nærmest gitt at det før eller senere vil skje en ulykke.  Det blir da litt galt å (bare) straffe den enkeltsjåføren som var uheldig - hele bedriftskulturen er jo strengt tatt skyld i ulykken.  Man har innført foretaksstraff for å kunne straffe en hel organisasjon i slike tilfeller.

 

(Foretaksstraff fungerer i teorien fint i det private markedet - dersom bedriften som bryter loven går konkurs, finnes det sikkert ærlige bedrifter som kan øke sine markedsandeler.  Det virker imidlertid ganske meningsløst i offentlig sektor - foretaksstraff vil som regel bare gjøre det enda vanskeligere for avdelingen å følge lovpågitte krav).

 

I Gissur Viking-ulykken - https://no.wikipedia.org/wiki/Værnes-ulykken - var rotåsaken til havariet at kapteinen ble avbrutt midt under sjekkliste for innflyving.  Det var visstnok blitt helt forventelig i selskapet at kapteinen prioriterte henvendelser fra bakkemannskap og ledelse fremfor progresjon i sjekkliste for innflyving, og det har således vært hevdet at dette egentlig var et problem med driftskultur snarere enn et problem med personlig uaktsomhet.  Dette skjedde før konseptet med foretaksstraff ble lansert - hadde dette skjedd i dag hadde det muligens vært aktuelt med foretaksstraff.

 

tobixen

tobixen

1 hour ago, Snemann said:

Hva slags ansvar mener du disse bør ta da?

 

Gode rutiner, kotyme og prosedyrer er viktig.  Ofte blir det slik at man har ett sett med nedskrevne regler og ett sett med regler som faktisk blir fulgt.  Dersom det er blitt en norm å ta risiko i en organisasjon, så er det nesten gitt at noe før eller senere kommer til å gå alvorlig galt - og det er bare tilfeldigheter hvem som befinner seg på vakt den ene dagen det går galt.  Det er ikke helt rettferdig at denne personen da blir sittende med svarteper og havne i straffeansvar for hendelsen.

 

Ofte er det jo slik at en organisasjon kan få økonomisk gevinst av å ta risiko.  For å ta et konkret eksempel ... og tibake til bilanalogien ... et firma som jobber med varetransport vil kunne få utført flere oppdrag på kortere tid dersom sjåførene ikke bryr seg særlig mye om fartsgrenser.  Firmet vil også kunne få et konkurransefortrinn ettersom "rask levering" er noe kundene setter pris på.  Dersom ledelsen i en bedriften har en klar forventning om at sjåførene trykker ekstra hardt på gasspedalen, dersom dette er blitt en norm i bedriften, så er det nærmest gitt at det før eller senere vil skje en ulykke.  Det blir da litt galt å (bare) straffe den enkeltsjåføren som var uheldig - hele bedriftskulturen er jo strengt tatt skyld i ulykken.  Man har innført foretaksstraff for å kunne straffe en hel organisasjon i slike tilfeller.

 

(Foretaksstraff fungerer i teorien fint i det private markedet - dersom bedriften som bryter loven går konkurs, finnes det sikkert ærlige bedrifter som kan øke sine markedsandeler.  Det virker imidlertid ganske meningsløst i offentlig sektor - foretaksstraff vil som regel bare gjøre det enda vanskeligere for avdelingen å følge lovpågitte krav).

 

I [Gissur Viking-ulykken](https://no.wikipedia.org/wiki/Værnes-ulykken) var rotåsaken til havariet at kapteinen ble avbrutt midt under sjekkliste for innflyving.  Det var visstnok blitt helt forventelig i selskapet at kapteinen prioriterte henvendelser fra bakkemannskap og ledelse fremfor progresjon i sjekkliste for innflyving, og det har således vært hevdet at dette egentlig var et problem med driftskultur snarere enn et problem med personlig uaktsomhet.  Dette skjedde før konseptet med foretaksstraff ble lansert - hadde dette skjedd i dag hadde det muligens vært aktuelt med foretaksstraff.

 



×
×
  • Create New...