
tobixen
20 minutes ago, HansH said:Og for de som ikke kjenner metoden. Kommer den fra styrbord (vikeplikt) og trekker Høyre - så er det greit fordi den da passerer akter. Trekker den Venstre må man følge nøyere med fordi den da vil kunne krysse foran og nøkkelen da er å beregne at det er nok klaring osv.
Dette forutsetter imidertid at man har stabil kurs og at det ikke er veldig mye bølger (absolutt ikke sammenlignbart til situasjonen på en fregatt i relativt rolig vær i en norsk fjord ... men autopiloten min var i ustand i en lengre periode - og når det gynger veldig sliter jeg veldig med f.eks. å prøve å følge blinkende fyrlykter. Man ser fyrlykten i et lite øyeblikk sånn omtrentlig rett forut, og så er det bare å telle ... nå skulle den blinket igjen, men hvor er den blitt av nå da mon tro?).
Så vidt jeg forstod la Helge Ingstad kursen noen grader mot babord, antageligvis for å unngå det antatt stasjonære objektet. At de ikke helt greide å koble at behovet for å legge kursen mot babord skyldtes at objektet ikke var stasjonært, det er noe underlig. Nå aner jeg ingenting om styring av fregatter, har bare erfaring med egen skute ... dersom jeg styrer manuelt og ikke benytter noe nymoderne navigasjonsutstyr (som f.eks. kompass), og i tillegg ikke enser stort annet enn en stor "sol" som er forut men litt til styrbord, og jeg i tillegg antar at denne er stasjonær ... så vil nok jeg også dreie noe mot babord uten å få med meg at jeg faktisk dreier mot babord.
At en hel gjeng med folk, hvorav flere har utdanning innen dette, og hvor man i tillegg til kompass har både radar, AIS og elektronikk til mange millioner kroner, ikke greier å se forskjell på et "stasjonært uidentifisert objekt" og et tankskip i bevegelse - det er for meg fortsatt komplett uforståelig.