Jump to content

Edit History

S/Y Emma

S/Y Emma

Douro skrev 35 minutter siden:

Statusen som er satt manuelt påvirker hvor ofte en AIS-transponder oppdaterer eget skips dynamiske data som kringkastes til andre AIS-mottakere. 
Et skip som har satt statusen til Moored, og som ikke gjør mer enn 3 knop, oppdaterer (sender ut) dynamiske data (skipets posisjon, kurs og fart) hvert 3. minutt. 
Hvis status er Moored, og skipet gjør mer enn 3 knop, oppdateres dataene hvert 10 sekund.  Det samme gjelder når status er Under Way, og skipets egen fart er mellom 0 og 14 knop. 
Når skipets fart er mellom 0 og 14 knop, og det foregår kursforandring, oppdateres dataene hvert 3,5 sekund.

 

Ja, det er riktig. Men det endrer egentlig ikke noe her, siden Sola TS holdt 6-7 knop og AIS-en ble oppdatert som om de var underveis. Hadde de faktisk ligget stille (under 3 knop), hadde Helge Ingstad sin opprinnelige plan sannsynligvis fungert ved å passere på Sola TS' styrbord side.

 

Unasett spiller det ingen rolle dersom ingen ser på AIS-en i det hele tatt...

S/Y Emma

S/Y Emma

Douro skrev 32 minutter siden:

Statusen som er satt manuelt påvirker hvor ofte en AIS-transponder oppdaterer eget skips dynamiske data som kringkastes til andre AIS-mottakere. 
Et skip som har satt statusen til Moored, og som ikke gjør mer enn 3 knop, oppdaterer (sender ut) dynamiske data (skipets posisjon, kurs og fart) hvert 3. minutt. 
Hvis status er Moored, og skipet gjør mer enn 3 knop, oppdateres dataene hvert 10 sekund.  Det samme gjelder når status er Under Way, og skipets egen fart er mellom 0 og 14 knop. 
Når skipets fart er mellom 0 og 14 knop, og det foregår kursforandring, oppdateres dataene hvert 3,5 sekund.

 

Ja, det er riktig. Men det endrer egentlig ikke noe her, siden Sola TS holdt 6-7 knop og AIS-en ble oppdatert som om de var underveis. Hadde de faktisk ligget stille (under 3 knop), hadde Helge Ingstad sin opprinnelige plan sannsynligvis fungert ved å passere på Sola TS' styrbord side.



×
×
  • Create New...