
Sjøholken
tobixen skrev 23 minutter siden:
Jeg undrer meg litt over dette, ja. Hva gjør alle folkene der? Ved kollisjonstidspunktet var det, hvis jeg skjønner det riktig, seks personer tilstedet. En av dem var vaktsjefen, én hadde et par hender på roret, så var det babord utkikk som først og fremst konsentrerte seg om utsikten mot babord (men som heller ikke skjønte at "blokkene" kanskje beveget på seg), så var det styrbord utkikk som hadde vært en tur og spist (uten at vaktsjefen engang skjønte at han manglet), men som heller ikke skjønte at "blokkene" bevegde på seg før det akkurat var litt for sent, da har jeg telt til fire, så da er det fortsatt to personer igjen som kunne ha tatt en titt på radar eller AIS og skjønt at skipet var på kollisjonskurs.
Så leste jeg et sted noen påstå at noe av problemet var "LEAN" bemanning, at det var for få personer på brua. Ok, jeg aner ingenting om hvordan man styrer fregatter - jeg bare synser jeg - men i mitt hode var de for mange der.
To personer har altså kun som oppgave å holde utkikk ut vinduet. Dette midt på natta. Man skal vel ikke undervurdere verdien i å faktisk holde utkikk, men radar og AIS gir normalt mye mer informasjon enn hva man kan få ved å se ut vinduet - og når man har en fregatt med elektronikk for mange millioner kroner, så burde det være rimelig å forvente at elektronikken der er bedre enn "normalt". Ikke greide de å se at de var på kollisjonskurs med TS Sola - og om de hadde gjort det tidsnok, så skulle de altså ha prøvd å fortelle vaktsjefen om dette, i et rom som var såpass støyende at normal kommunikasjon ikke var mulig - hvis jeg har forstått det riktig.
Én person til å holde i roret. Så vidt jeg har forstått er stillingsinstruksen til denne personen at han ikke skal tenke selvstendig - dersom han får beskjed om å gå rett på et skjær eller på en oljetanker, så skal han gjøre det. Gir det i såfall noe mening å ha et selvstendig individ til å gjøre denne jobben? Det går raskere å gi ordrer av typen "ti grader mot babord" til en autopilot enn til et menneske - og det går også raskere å kaste seg over et ror og legge kursen hardt babord for deretter å legge kursen hardt styrbord enn å fortelle rormannen at han skal gjøre det samme.
Sett at styrbord utkikk var første person som oppdaget at man var på kollisjonskurs med et tankskip, så skulle altså vedkomne først ha fortalt vaktsjefen om dette, deretter skal vaktsjefen ta en beslutning om hvorvidt man skal gå hardt babord eller hardt styrbord, og deretter instruerer rormannen om dette. I et støyende miljø går det mye verdifull tid med på slik kommunikasjon. (men mulig man kan spare inn mye av denne tiden på aktivt bruk av kroppsspråk)
Her var det mye synsing.... les rapporten, her forklares det godt og tydelig hvem som gjør hva og hvordan brolaget fungerer sammen.
Jeg kan greie litt ut om det, men det må bli i morgen