Jump to content

Edit History

tobixen

tobixen

On 1/20/2023 at 10:33 PM, Sjøholken said:

Ja, det er ett godt poeng, VSA og utkikk(er) burde alle ha oppdaget og sagt ifra. Men, det er ett stort men her.... man stoler på synet, og har man oppfattelsen om at ett objekt er stillestående, så er det utrolig hvor hardt man må overbevise den sansen.

 

Et godt radarsystem bør jo faktisk automatisk kunne målsette objekter og fortelle operatøren at det er et objekt i bevegelse.  Radaren må jo etterhvert uansett ha gitt informasjon om at dette var et "frittstående" objekt og ikke noe som var på land - da er det jo innenfor arbeidsoppgaven til VSA å manuelt målsette denne.  Hvis jeg husker riktig var automatisk målsetting skrudd av også på radarsystemet, av samme grunn som at det var skrudd av på AIS.  Det er for meg fortsatt helt ufattelig at en fregatt med elektronisk utstyr til mange millioner kroner ikke er i stand til å gi operatørene beskjed på en god måte om at man har en situasjon med umiddelbar kollisjonsfare (uten samtidig å overlesse mannskapet med masse uviktige alarmer).

 

Så er det også den andre tingen jeg har nevnt, som jeg føler ikke er blitt adressert godt nok - det var mørkt ute, og jeg er fortsatt overbevist om at under slike forhold er informasjon fra radar/AIS enn gjennom visuelle observasjoner.  Jeg sier ikke at visuelle observasjoner er meningsløse  - men at man i en fregatt i stor hastighet skal kunne observere garnblåser i god nok tid til å styre unna, den kjøper jeg ikke.  "Under visse lysforhold", kanskje, men det gjalds neppe denne natten.  Gitt min påstand om at radar/AIS gir mer informasjon enn visuelle observasjoner, så virker det for meg som en helt meningsløs fordeling av ressursene at man har fire øyne hvis primæroppgave er å holde utkikk ut vinduet, og omtrent et halvt øye som følger med på radar og AIS.

 

tobixen

tobixen

On 1/20/2023 at 10:33 PM, Sjøholken said:

Ja, det er ett godt poeng, VSA og utkikk(er) burde alle ha oppdaget og sagt ifra. Men, det er ett stort men her.... man stoler på synet, og har man oppfattelsen om at ett objekt er stillestående, så er det utrolig hvor hardt man må overbevise den sansen.

 

Et godt radarsystem bør jo faktisk automatisk kunne målsette objekter og fortelle operatøren at det er et objekt i bevegelse.  Radaren må jo etterhvert uansett ha gitt informasjon om at dette var et "frittstående" objekt og ikke noe som var på land - da er det jo innenfor arbeidsoppgaven til VSA å manuelt målsette denne.  Hvis jeg husker riktig var automatisk målsetting skrudd av også på radarsystemet, av samme grunn som at det var skrudd av på AIS.  Det er for meg fortsatt helt ufattelig at en fregatt med elektronisk utstyr til mange millioner kroner ikke er i stand til å gi operatørene beskjed på en god måte om at man har en situasjon med umiddelbar kollisjonsfare.

 

Så er det også den andre tingen jeg har nevnt, som jeg føler ikke er blitt adressert godt nok - det var mørkt ute, og jeg er fortsatt overbevist om at under slike forhold er informasjon fra radar/AIS enn gjennom visuelle observasjoner.  Jeg sier ikke at visuelle observasjoner er meningsløse  - men at man i en fregatt i stor hastighet skal kunne observere garnblåser i god nok tid til å styre unna, den kjøper jeg ikke.  "Under visse lysforhold", kanskje, men det gjalds neppe denne natten.  Gitt min påstand om at radar/AIS gir mer informasjon enn visuelle observasjoner, så virker det for meg som en helt meningsløs fordeling av ressursene at man har fire øyne hvis primæroppgave er å holde utkikk ut vinduet, og omtrent et halvt øye som følger med på radar og AIS.

 



×
×
  • Create New...