Jump to content

Edit History

Sjøholken

Sjøholken

millisivert skrev for 5 timer siden:

Noe jeg ikke har funnet noe sted (men som sikkert Forsvaret har skrevet noe om, med gradering): hvorfor ble alle (ALLE) evakuert? Hadde salvage-crew og et minimum av befal blitt igjen hadde antakelig båten berget. Og (jeg tror) med ikke så veldig stor risiko for tap av liv? (Men ikke null risiko)

Grunnen til at nesten alle ble evakuert var at stabilitetsplottet (uansett hvor dårlig det var) tilsa at fartøyet ikke hadde stabilitet. Det var vel 10 stk som ble igjen på bro, de evakuerte vel rundt 90 minutter senere.

 

Hvis man mister kontrollen på fartøyets stabilitet, så innebærer all tid ombord en risiko.

 

 

infernalelf skrev for 4 timer siden:

Dette var også en av konklusjonene til Havari kommisjonen hadde X antall vanntette dører blitt lukket ville ikke skipet sunket.  Mye av det som skjedde etter kollisjonen er også meget kritikk verdig og istedenfor og hyre i ett verdensledende Nederlandsks berging selskap som kunne hvert ombord innen timer og sikret skipet.

Så ble ett bitte lite selskap fra Bergen hyret inn til å gjøre forsøk på berging til å begynne med de hadde heller ikke noe særlig erfaring med berging i det hele tatt. Denne gjengen Hjorteseth shipping https://mhshipping.no/  
BOA kom ikke inn i bildet før hele skipet allerede var skrapmetall. Forsvaret valgte og ikke Bruke Feks Smith Salvage fra Nederland da dette ble for dyrt rett etter Helge Ingstad hadde kollidert.

 

Jeg var selv i Marinen 2007-2009 i en Maskin besetning og det er flere måter Helge Ingstad kunne blitt sikret på og holdt seg flytende uten Enorm risiko for Menneskeliv.

Siste person fra mannskapet forlot HING 0634, og kloken 10:27 la hun seg over... jeg er meget usikker på hvor mye eksterne kunne klart å få til på den lille tiden.

 

Men det er ikke dermed sagt at ingenting kunne vært gjort, men på grunn av kompleksitet og tid så burde det vært personell med dyp Nansen-klasse kunnskap.

Sjøholken

Sjøholken

millisivert skrev for 4 timer siden:

Noe jeg ikke har funnet noe sted (men som sikkert Forsvaret har skrevet noe om, med gradering): hvorfor ble alle (ALLE) evakuert? Hadde salvage-crew og et minimum av befal blitt igjen hadde antakelig båten berget. Og (jeg tror) med ikke så veldig stor risiko for tap av liv? (Men ikke null risiko)

Grunnen til at nesten alle ble evakuert var at stabilitetsplottet (uansett hvor dårlig det var) tilsa at fartøyet ikke hadde stabilitet. Det var vel 10 stk som ble igjen på bro, de evakuerte vel rundt 90 minutter senere.

 

Hvis man mister kontrollen på fartøyets stabilitet, så innebærer all tid ombord en risiko.

 

 

infernalelf skrev for 3 timer siden:

Dette var også en av konklusjonene til Havari kommisjonen hadde X antall vanntette dører blitt lukket ville ikke skipet sunket.  Mye av det som skjedde etter kollisjonen er også meget kritikk verdig og istedenfor og hyre i ett verdensledende Nederlandsks berging selskap som kunne hvert ombord innen timer og sikret skipet.

Så ble ett bitte lite selskap fra Bergen hyret inn til å gjøre forsøk på berging til å begynne med de hadde heller ikke noe særlig erfaring med berging i det hele tatt. Denne gjengen Hjorteseth shipping https://mhshipping.no/  
BOA kom ikke inn i bildet før hele skipet allerede var skrapmetall. Forsvaret valgte og ikke Bruke Feks Smith Salvage fra Nederland da dette ble for dyrt rett etter Helge Ingstad hadde kollidert.

 

Jeg var selv i Marinen 2007-2009 i en Maskin besetning og det er flere måter Helge Ingstad kunne blitt sikret på og holdt seg flytende uten Enorm risiko for Menneskeliv.

Siste person fra mannskapet forlot HING 0634, og kloken 10:27 la hun seg over... jeg er meget usikker på hvor mye eksterne kunne klart å få til på den lille tiden.



×
×
  • Create New...