Jump to content

Edit History

Havarita

Havarita

tobixen skrev 26 minutter siden:

Hvem som stod på brua, og dermed kan pekes ut som syndebukk når det smeller, det blir da ren tilfeldighet. 

Rent tilfeldig blir det ikke.

Den som er ansvarlig for sikker navigasjon som blir tiltalt.

I dette tilfellet er det binært; før vaktskifte var det avtroppende, etter så er det påtroppende.

Han er ikke gjort til syndebukk for annet enn han uaktsomt unnlot å vike for et fartøy han skal 'holde av veien for'.

 

De øvrige granskingsrapportene adresserer læring i veldig mange ledd. Det kunne nok blitt tatt ut tiltale for tjenesteforsømmelse for mange aktører i denne saken, og tiltalen mot vaktsjefen kunne også vært langt strengere.

(Sivile skipsførere kan måtte svare økonomisk overfor rederiet)

 

Men, det vil stride veldig mot alminnelig rettsoppfatning om fører av et fartøy som forårsaker sammenstøt ved å unnlate å vike for et fartøy han skal vike for, unntas straffeforfølgelse.

Havarita

Havarita

tobixen skrev 12 minutter siden:

Hvem som stod på brua, og dermed kan pekes ut som syndebukk når det smeller, det blir da ren tilfeldighet. 

Rent tilfeldig blir det ikke.

Den som er ansvarlig for sikker navigasjon som blir tiltalt.

I dette tilfellet er det binært; før vaktskifte var det avtroppende, etter så er det påtroppende.

Han er ikke gjort til syndebukk for annet enn han uaktsomt unnlot å vike for et fartøy han skal 'holde av veien for'.

 

De øvrige granskingsrapportene adresserer læring i veldig mange ledd. Det kunne nok blitt tatt ut tiltale for tjenesteforsømmelse for mange aktører i denne saken, og tiltalen mot vaktsjefen kunne også vært langt strengere.

Men, det vil stride mot alminnelig rettsoppfatning om fører av et fartøy som forårsaker sammenstøt ved å unnlate å vike for et fartøy han skal vike for, unntas straffeforfølgelse.



×
×
  • Create New...