Jump to content

Edit History

Douro

Douro

Dette bildet av HELGE INGSTADs ECDIS-skjerm, som er tatt etter at det stolte krigsskipet står "high and (not enough) dry" i fjæresteinene nord for Stureterminalen, illustrerer også godt et annet viktig poeng som jeg forsøkte å få frem i dette innlegget for noen dager siden:
AIS-målene presenteres ikke med skipenes kurs- og fartsvektor. :sweat:
Dette fordi ingen navigatører har aktivt valgt å "målfølge" (a.k.a. "Aquire Target") AIS-målene. (Og fordi "automatisk målfølging" var avslått, fordi dette ville gi for mange alarmer fra skip som lå til kai). 
Dette mener jeg er en veldig stor svakhet ved Kongsberg ECDIS som var om bord på HELGE INGSTAD. 
Det er helt greit, synes jeg, at "automatisk målfølging" kan deaktiveres og at alarmer kan deaktiveres. Men AIS-mål, bør uansett alltid presenteres med skipenes kurs- og fartsvektor!!
Jeg mener også at det er en stor svakhet ved rapporten til Statens havarikommisjon, at dette ikke er kommentert. Det virker som om navigasjons-ekspertisen der er servile overfor hvordan Kongsberg og marinen har valgt å implementere funksjonalitet i ECDIS.
Det er også en stor svakhet fra marinens navigasjonskompetanse, at de ikke har vektor-visning av alle AIS-mål med som obligatorisk brukerkrav til systemleverandøren Kongsberg.
AIS-mål fra skip som ligger i ro, ved kai, eller til ankers, har jo ingen kurs- og fartsvektor. Det er det kun AIS-mål fra skip som er i bevegelse som har.
Som sagt: Jeg mener at det er veldig stor sannsynlighet for at vaktsjefen eller noen andre på broa ville oppdaget og forstått at de var på kollisjonskurs med SOLA TS, dersom kurs- og fartsvektorene til tankskipet og eskortetaubåten ble vist på skjermene de hadde foran nesetippene sine...
image.png.1fd3800391aa02642f014197c8874349.png

 

Douro

Douro

Dette bildet av HELGE INGSTADs ECDIS-skjerm, som er tatt etter at det stolte krigsskipet står "high and (not enough) dry" i fjæresteinene nord for Stureterminalen, illustrerer også godt et annet viktig poeng som jeg forsøkte å få frem i dette innlegget for noen dager siden:
AIS-målene presenteres ikke med skipenes kurs- og fartsvektor. :sweat:
Dette fordi ingen navigatører har aktivt valgt å "målfølge" (a.k.a. "Aquire Target") AIS-målene. (Og fordi "automatisk målfølging" var avslått, fordi dette ville gi for mange alarmer fra skip som lå til kai). 
Dette mener jeg er en veldig stor svakhet ved Kongsberg ECDIS som var om bord på HELGE INGSTAD. 
Det er helt greit, synes jeg, at "automatisk målfølging" kan deaktiveres. Men AIS-mål, bør uansett alltid presenteres med skipenes kurs- og fartsvektor!!
Jeg mener også at det er en stor svakhet ved rapporten til Statens havarikommisjon, at dette ikke er kommentert. Det virker som om navigasjons-ekspertisen der er servile overfor hvordan Kongsberg og marinen har valgt å implementere funksjonalitet i ECDIS.
Det er også en stor svakhet fra marinens navigasjonskompetanse, at de ikke har vektor-visning av alle AIS-mål med som obligatorisk brukerkrav til systemleverandøren Kongsberg.
AIS-mål fra skip som ligger i ro, ved kai, eller til ankers, har jo ingen kurs- og fartsvektor. Det er det kun AIS-mål fra skip som er i bevegelse som har.
Som sagt: Jeg mener at det er veldig stor sannsynlighet for at vaktsjefen eller noen andre på broa ville oppdaget og forstått at de var på kollisjonskurs med SOLA TS, dersom kurs- og fartsvektorene til tankskipet og eskortetaubåten ble vist på skjermene de hadde foran nesetippene sine...
image.png.1fd3800391aa02642f014197c8874349.png

 

Douro

Douro

Dette bildet av HELGE INGSTADs ECDIS-skjerm, som er tatt etter at det stolte krigsskipet står "high and (not enough) dry" i fjæresteinene nord for Stureterminalen, illustrerer også godt et annet viktig poeng som jeg forsøkte å få frem i dette innlegget for noen dager siden:
AIS-målene presenteres ikke med skipenes kurs- og fartsvektor. :sweat:
Dette fordi ingen navigatører har aktivt valgt å "målfølge" (a.k.a. "Aquire Target") AIS-målene. (Og fordi "automatisk målfølging" var avslått, fordi dette ville gi for mange alarmer fra skip som lå til kai). 
Dette mener jeg er en veldig stor svakhet ved Kongsberg ECDIS som var om bord på HELGE INGSTAD. 
Det er helt greit, synes jeg, at "automatisk målfølging" kan deaktiveres. Men AIS-mål, bør uansett alltid presenteres med skipenes kurs- og fartsvektor!!
Jeg mener også at det er en stor svakhet ved rapporten til Statens havarikommisjon, at dette ikke er kommentert. Det virker som om navigasjons-ekspertisen der er servile overfor hvordan Kongsberg og marinen har valgt å implementere funksjonalitet i ECDIS.
Det er også en stor svakhet fra marinens navigasjonskompetanse, at de ikke har vektor-visning av alle AIS-mål med som obligatorisk brukerkrav til systemleverandøren Kongsberg.
AIS-mål fra skip som ligger i ro, ved kai, eller til ankers, har jo ingen kurs- og fartsvektor. Det er det kun AIS-mål fra skip som er i bevegelse som har.
Som sagt: Jeg mener at det er veldig stor sannsynlighet for at vaktsjefen eller noen andre på broa ville oppdaget og forstått at de var på kollisjonskurs med SOLA TS, dersom kurs- og fartsvektorene til tankskipet og eskortetaubåten ble vist på skjermene de hadde foran nesetippene sine...
image.png.1fd3800391aa02642f014197c8874349.png

 

Douro

Douro

Dette bildet av HELGE INGSTADs ECDIS-skjerm, som er tatt etter at det stolte krigsskipet står "high and (not enough) dry" i fjæresteinene nord for Stureterminalen, illustrerer også godt et annet viktig poeng som jeg forsøkte å få frem i dette innlegget for noen dager siden:
AIS-målene presenteres ikke med skipenes kurs- og fartsvektor. 
Dette fordi ingen navigatører har aktivt valgt å "målfølge" (a.k.a. "Aquire Target") AIS-målene. (Og fordi "automatisk målfølging" var avslått, fordi dette ville gi for mange alarmer fra skip som lå til kai). 
Dette mener jeg er en veldig stor svakhet ved Kongsberg ECDIS som var om bord på HELGE INGSTAD. 
Det er helt greit, synes jeg, at "automatisk målfølging" kan deaktiveres. Men AIS-mål, bør uansett alltid presenteres med skipenes kurs- og fartsvektor!!
Jeg mener også at det er en stor svakhet ved rapporten til Statens havarikommisjon, at dette ikke er kommentert. Det virker som om navigasjons-ekspertisen der er servile overfor hvordan Kongsberg og marinen har valgt å implementere funksjonalitet i ECDIS.
Det er også en stor svakhet fra marinens navigasjonskompetanse, at de ikke har vektor-visning av alle AIS-mål med som obligatorisk brukerkrav til systemleverandøren Kongsberg.
AIS-mål fra skip som ligger i ro, ved kai, eller til ankers, har jo ingen kurs- og fartsvektor. Det er det kun AIS-mål fra skip som er i bevegelse som har.
Som sagt: Jeg mener at det er veldig stor sannsynlighet for at vaktsjefen eller noen andre på broa ville oppdaget og forstått at de var på kollisjonskurs med SOLA TS, dersom kurs- og fartsvektorene til tankskipet og eskortetaubåten ble vist på skjermene de hadde foran nesetippene sine...
image.png.1fd3800391aa02642f014197c8874349.png

 



×
×
  • Create New...