
Steihy
Dette har muligens vært skrevet før, men tåler gjentagelse da det er lett å overse skogen for bare trær. Det er klart at alle forhold rundt rutiner og hjelpemidler må avklares, men det er veldig uheldig om detaljdiskusjoner rundt disse får ta oppmerksomheten vekk fra det sjømannskapet som er utvist
1. Kollisjonen skjedde over 1 km. fra land. Det kan ikke ha vært noen terminal der. Vaktleder har rett og slett ikke visst hvor han var i forhold til land, en grov svikt.
2. Selv om broen trodde de så terminalen og ikke et skip, kan det ikke forklares på noen måte at de dundret videre i 17 knop, rett mot lysene.
Om det er hensiktsmessig å straffeforfølge vaktsjefen i det som framstår som massiv systemsvikt i rutiner og kompetanse - og marineledelsens bortforklaringer i ettertid - er en annen sak. Det er uansett oppsiktsvekkende at vaktsjefen ikke påtar seg ansvaret for egne feilvurderinger, og det borger ikke for god ansvarskultur i marinen.