tobixen
41 minutes ago, Stradivarius said:Når det begås lovbrudd, er det gjerne noen bestemte mennesker som har skylden og jeg mener at det beste er å straffe disse menneskene.
Noe jeg har kommentert flere ganger: det er en viss asymmetri der, når en skipsfører eller yrkessjåfør gjør jobben sin så dårlig at det går på liv og helse løs, så kan de straffes personlig, selv for lettere uaktsomhet (litt uforsiktig bruk av gasspedal, tilfeldigvis tatt i fartskontroll, og man straffes personlig for det). Dersom en offentlig kontoransatt gjør jobben sin så dårlig at det går på liv og helse løs, så ... det skjer bare ikke.
Eksempelvis barnevernet, det er åpenbart at det gjøres ekstremt mye venstrehåndsarbeid i diverse barnevernstjenester her i landet, og at det går ut over liv og helse. Barn som burde vært tatt ut av voldelige familier røres ikke, barn som egentlig har det ganske greit hjemme blir plutselig røsket ut av familien sin, og barn som er under barnevernets omsorg blir ikke godt nok ivaretatt. I Samnanger kommune forsøkte man å holde en tidligere barnevernsleder økonomisk ansvarlig etter at kommunen hadde måtte betale ut store erstatningssummer - men, nei, det ble lagt dødt.
Dersom det grunnleggende problemet er lav kompetanse (noe jeg tror er et stort problem i mange av barnevernstjenestene), så er det heller ikke sikkert at straffeansvar vil hjelpe noe særlig på. Jeg ser for meg at kompetente folk vil vurdere å finne seg andre stillinger dersom en dårlig dag på jobben kan medføre et personlig straffeansvar.
Når det er sagt, jeg mener at en naturlig konsekvens av at det blir oppdaget lovbrudd og slikt er at de som har ansvaret tar sin hatt og går. Noe som ikke nødvendigvis heller hjelper, dersom øverste sjef for en organisasjon som sliter med store mengder inkompetanse går sin vei, er det slettes ikke sikkert at man kan finne en leder som er i stand til å gjøre noe med problemet (inkompete ansatte har et sterkt stillingsvern, og kan spise opp såpass mye budsjettpenger at man ikke har råd til å ansette kompetente hoder)
Konseptet med foretaksstraff ble vel innført fordi det ikke nødvendigvis er enkeltindivider som har det hele og fulle ansvaret dersom selve bedriftskulturen er pill råtten. Ta enkelte politiavdelinger i USA som eksempel, dersom det daglig hender at forskjellige politimenn gir mistenkte folk juling på gata, så er det bare tilfeldigheter hvem som en dag finner på å stryke med, og bare tilfeldig hvilke fem politimenn som tilfeldigvis var på jobb i akkurat den patruljen der det skjedde. Jeg sier ikke at ikke disse fem skal straffes, men problemet ligger nok litt dypere enn som så - det er nok mer et problem i selve bedriftskulturen enn at man tilfeldigvis har fem "råtne epler" i samme patrulje.