Jump to content

Edit History

Douro

Douro

Vilma Benita skrev for 10 timer siden:

 

Dette er et interessant poeng. Når TS Sola kaller trafikksentralen og spør hva som kommer nedover fjorden har trafikksentralen glemt at Helge Ingstad har meldt seg inn, men de ser radarekkoet fra den. Helge Ingstad var 134 meter lang, det må vel ha gitt et ganske betydelig ekko. Som altså kommer uten AIS, som et større skip ellers er pålagt. Burde ikke trafikksentralen da enten komme på at dette er marinen, eller umiddelbart kalle opp det ukjente skipet og spørre hvem han er og hva han driver med?

 

Eller har Helge Ingstad så god stealth at ekkoet kan ha blitt tolket som en mindre båt?

 

Jeg er enig: Dette er interessante poenger!
Da trafikklederen svarte losen (som var den eneste:thumbsup: som hadde oppdaget at det var kollisjonsfare) at "ekkoet dukket opp på skjermen her", så har jeg sterk mistanke om at ekkoet har vært på skjermene i trafikksentralen hele tiden, men at trafikklederne enten ikke hadde observert det, eller ikke brydd seg med det. Ekkoet endret jo posisjon relativt raskt.
Min erfaring etter å ha observert krigsskip med påståtte stealth-egenskaper (fregatter, korvetter, mfl.) på vanlige navigasjonsradarer, får meg til å anta at stealth-egenskapene til HELGE INGSTAD ikke er så effektive at de hindrer visning på trafikksentralens radarer. 
Trafikklederen fikk åpenbart først mistanke om at dette var fregatten HELGE INGSTAD, etter at han hadde plottet ekkoet som losen hadde gjort ham oppmerksom på. Slik at farts- og kursvektoren til ekkoet da ble synlig for trafikklederen.
Jeg anser det ikke som usannsynlig at trafikklederen da tenkte omtrent slik:
"Oi! 17 knop! :eek: Med kurs mot Stureterminalen :confused: Hva i all verden kan det være?:blush: Ehhm, javisst, kan det være fregatten HELGE INGSTAD som meldte seg inn i VTS-området tidligere på natten...?:sweat:  Jeg glemte jo å plotte den da :blush::sweat::headbang:"


 

Douro

Douro

Vilma Benita skrev for 10 timer siden:

 

Dette er et interessant poeng. Når TS Sola kaller trafikksentralen og spør hva som kommer nedover fjorden har trafikksentralen glemt at Helge Ingstad har meldt seg inn, men de ser radarekkoet fra den. Helge Ingstad var 134 meter lang, det må vel ha gitt et ganske betydelig ekko. Som altså kommer uten AIS, som et større skip ellers er pålagt. Burde ikke trafikksentralen da enten komme på at dette er marinen, eller umiddelbart kalle opp det ukjente skipet og spørre hvem han er og hva han driver med?

 

Eller har Helge Ingstad så god stealth at ekkoet kan ha blitt tolket som en mindre båt?

 

Jeg er enig: Dette er interessante poenger!
Da trafikklederen svarte losen (som var den eneste(!) som hadde oppdaget at det var kollisjonsfare) at "ekkoet dukket opp på skjermen her", så har jeg sterk mistanke om at ekkoet har vært på skjermene i trafikksentralen hele tiden, men at trafikklederne enten ikke hadde observert det, eller ikke brydd seg med det. Ekkoet endret jo posisjon relativt raskt.
Min erfaring etter å ha observert krigsskip med påståtte stealth-egenskaper (fregatter, korvetter, mfl.) på vanlige navigasjonsradarer, får meg til å anta at stealth-egenskapene til HELGE INGSTAD ikke er så effektive at de hindrer visning på trafikksentralens radarer. 
Trafikklederen fikk åpenbart først mistanke om at dette var fregatten HELGE INGSTAD, etter at han hadde plottet ekkoet som losen hadde gjort ham oppmerksom på. Slik at farts- og kursvektoren til ekkoet da ble synlig for trafikklederen.
Jeg anser det ikke som usannsynlig at trafikklederen da tenkte omtrent slik:
"Oi! 17 knop! :eek: Med kurs mot Stureterminalen :confused: Hva i all verden kan det være?:blush: Ehhm, javisst, kan det være fregatten HELGE INGSTAD som meldte seg inn i VTS-området tidligere på natten...?:sweat:  Jeg glemte jo å plotte den da :blush::sweat::headbang:"


 

Douro

Douro

Vilma Benita skrev for 10 timer siden:

 

Dette er et interessant poeng. Når TS Sola kaller trafikksentralen og spør hva som kommer nedover fjorden har trafikksentralen glemt at Helge Ingstad har meldt seg inn, men de ser radarekkoet fra den. Helge Ingstad var 134 meter lang, det må vel ha gitt et ganske betydelig ekko. Som altså kommer uten AIS, som et større skip ellers er pålagt. Burde ikke trafikksentralen da enten komme på at dette er marinen, eller umiddelbart kalle opp det ukjente skipet og spørre hvem han er og hva han driver med?

 

Eller har Helge Ingstad så god stealth at ekkoet kan ha blitt tolket som en mindre båt?

 

Jeg er enig: Dette er interessante poenger!
Da trafikklederen svarte losen (som var den eneste(!) som hadde oppdaget at det var kollisjonsfare) at "ekkoet dukket opp på skjermen her", så har jeg sterk mistanke om at ekkoet har vært på skjermene i trafikksentralen hele tiden, men at trafikklederne enten ikke hadde observert det, eller ikke brydd seg med det. Ekkoet endret jo posisjon relativt raskt.
Min erfaring etter å ha observert krigsskip med påståtte stealth-egenskaper (fregatter, korvetter, mfl.) på vanlige navigasjonsradarer, får meg til å anta at stealth-egenskapene til HELGE INGSTAD ikke er så effektive at de hindrer visning på trafikksentralens radarer. 
Trafikklederen fikk åpenbart først mistanke om at dette var fregatten HELGE INGSTAD, etter at han hadde plottet ekkoet som losen hadde gjort ham oppmerksom på.
Jeg anser det ikke som usannsynlig at trafikklederen da tenkte omtrent slik:
"Oi! 17 knop! :eek: Med kurs mot Stureterminalen :confused: Hva i all verden kan det være?:blush: Ehhm, javisst, kan det være fregatten HELGE INGSTAD som meldte seg inn i VTS-området tidligere på natten...?:sweat:  Jeg glemte jo å plotte den da :blush::sweat::headbang:"


 

Douro

Douro

Vilma Benita skrev for 10 timer siden:

 

Dette er et interessant poeng. Når TS Sola kaller trafikksentralen og spør hva som kommer nedover fjorden har trafikksentralen glemt at Helge Ingstad har meldt seg inn, men de ser radarekkoet fra den. Helge Ingstad var 134 meter lang, det må vel ha gitt et ganske betydelig ekko. Som altså kommer uten AIS, som et større skip ellers er pålagt. Burde ikke trafikksentralen da enten komme på at dette er marinen, eller umiddelbart kalle opp det ukjente skipet og spørre hvem han er og hva han driver med?

 

Eller har Helge Ingstad så god stealth at ekkoet kan ha blitt tolket som en mindre båt?

 

Jeg er enig: Dette er interessante poenger!
Da trafikklederen svarte losen (som var den eneste(!) som hadde oppdaget at det var kollisjonsfare) at "ekkoet dukket opp på skjermen her", så har jeg sterk mistanke om at ekkoet har vært på skjermene i trafikksentralen hele tiden, men at trafikklederne enten ikke hadde observert det, eller ikke brydd seg med det. Ekkoet endret jo posisjon relativt raskt.
Min erfaring etter å ha observert krigsskip med påståtte stealth-egenskaper (fregatter, korvetter, mfl.) på vanlige navigasjonsradarer, får meg til å anta at stealth-egenskapene til HELGE INGSTAD ikke er så effektive at de hindrer visning på trafikksentralens radarer. 
Trafikklederen fikk åpenbart først mistanke om at dette var fregatten HELGE INGSTAD, etter at han hadde plottet ekkoet som losen hadde gjort ham oppmerksom på.
Jeg anser det ikke som usannsynlig at trafikklederen da tenkte omtrent slik:
"Oi! 17 knop! :eek: Med kurs mot Stureterminalen :confused: Hva i all verden kan det være?:blush: Ehhm, javisst, kan det være fregatten HELGE INGSTAD om meldte seg inn i VTS-området tidligere på natten...?:sweat:  Jeg glemte jo å plotte den da :blush::sweat::headbang:"
 



×
×
  • Create New...