Jump to content

Edit History

Douro

Douro

Havelle skrev 1 time siden:

For å si det slik: Dette er ikke hvordan en flyveleder skulle ha håndtert situasjonen. Men det trafikksentralene skal kanskje ikke ha en slik proaktiv linje?

Det er stor forskjell på oppgavene og myndighet til en flyveleder og en maritim trafikkleder. 
Også er det jo som vi alle vet minst like stor forskjell på farkostene de skal rettlede, både når det gjelder hastighet, størrelse, farepotensial, sikkerhetsmarginer, m.m.m.
I resten av den maritime verden, bortsett fra i Norge, er yrkestittelen til det som heter "maritim trafikkleder" på norsk "VTS-operatør". Funksjonen til disse operatørene er regulert i resolusjoner gjort av IMO, og i en egen "guideline" utarbeidet av den internasjonale fyr- og merkeorganisasjonen IALA.
At norske VTS-operatører fikk benevnelsen "maritim trafikkleder", og ikke VTS-operatør (som er den internasjonale benevnelsen) var kanskje et resultat av et ønske fra operatørenes fagforening om å oppnå større status og større lønn?
Jeg mener at dette er veldig uheldig, og at den avvikende yrkestittelen i Norge kan medføre at folk får en oppfatning av at disse operatørene er noe annet enn det de egentlig er.
Men når det er sagt:

Norske VTS-operatører/maritime trafikkledere HAR som oppgave å følge med på trafikken i dekningsområdet deres. Og enda viktigere: De SKAL varsle skip om kollisjonsfare, tydelig og så tidlig som mulig!

Douro

Douro

Havelle skrev 48 minutter siden:

For å si det slik: Dette er ikke hvordan en flyveleder skulle ha håndtert situasjonen. Men det trafikksentralene skal kanskje ikke ha en slik proaktiv linje?

Det er stor forskjell på oppgavene og myndighet til en flyveleder og en maritim trafikkleder. 
Også er det jo som vi alle vet minst like stor forskjell på farkostene de skal rettlede, både når det gjelder hastighet, størrelse, farepotensial, sikkerhetsmarginer, m.m.m.
I resten av den maritime verden, bortsett fra i Norge, er yrkestittelen til det som heter "maritim trafikkleder" på norsk "VTS-operatør". Funksjonen til disse operatørene er regulert i resolusjoner gjort av IMO, og i en egen "guideline" utarbeidet av den internasjonale fyr- og merkeorganisasjonen IALA.
At norske VTS-operatører fikk benevnelsen "maritim trafikkleder", og ikke VTS-operatør (som er den internasjonale benevnelsen) var kanskje et resultat av et ønske operatørenes fagforening om å oppnå større status og større lønn?
Jeg mener at dette er uheldig, og at den avvikende yrkestittelen i Norge kan medføre at folk får en oppfatning av at disse operatørene er noe annet enn det de egentlig er.
Men når det er sagt:

Norske VTS-operatører/maritime trafikkledere HAR som oppgave å følge med på trafikken i dekningsområdet deres. Og enda viktigere: De SKAL varsle skip om kollisjonsfare, tydelig og så tidlig som mulig!



×
×
  • Create New...