Jump to content

Edit History

Douro

Douro

LM 9725 skrev for 20 timer siden:

VG har brukt dette radarbildet i en del saker. Gir vel temmelig greit inntrykk hvor "stealht" den var, hvis dette er representativt så burde både størrelse og fart være temmelig opplagt... Jeg trur utifra hva som er kommet frem at begrensende faktor for synlighet på radar var hvilken range de respektive hadde satt på sine respektive radarer og faktumet om radar ble benyttet i det hele tatt.

 

image.png.6e1f3b58d8cca676b3b827a85d3c884a.png


Jeg viser til det jeg skrev om trafikkledernes rolle i dette innlegget ovenfor. Spesielt det jeg skrev om at trafikklederen SKAL varsle skip om kollisjonsfare.
Denne skjermdumpen fra trafikksentralens radarskjerm er absolutt representativ, den viser hvordan skjermen til trafikklederen så ut før kollisjonen. 
Illustrasjonen gir også god grunn til å reflektere om trafikklederen gjorde en annen grov feil, som direkte bidro til kollisjonen, og som ikke har vært så mye fremme i debatten:
Som LM 9725 skriver: Størrelse og fart på skipet som losen på SOLA TS hadde gjort ham oppmerksom på, som nærmet seg på tankskipets babord baug, er ganske opplagt! (Lengden på den grønne slepestreken ("true trial") illustrerer veldig tydelig at skipet gjør stor fart.
Da er det etter mitt skjønn et høyst relevant spørsmål om ikke trafikklederen umiddelbart burde kalt opp dette skipet, samtidig som han plottet det - og før han var ferdig med å pønske på hvem det kunne være?
Altså:
I stedet for å bruke tid på å kalle opp losen igjen, og svare ham - burde vel trafikklederen ha konsentrert seg om skipet som han så kom med stor fart mot det store, fullastede tankskipet? Og ikke overlate til losen å få bekreftelse på at det var HELGE INGSTAD?
For eksempel kunne trafikklederen forsøkt seg med et oppkall omtrent slik: "Warning, warning, Sørgående skip i Hjeltefjorden, 2 mil nord for Stureterminalen, dette er Fedje trafikk"
Og når han (omsider) fikk mistanke om at dette var HELGE INGSTAD, burde han selv kalt opp dette skipet med navn, i stedet for å informere losen om at det kanskje kunne være fregatten som han hadde glemt å plotte.

 

Douro

Douro

LM 9725 skrev for 19 timer siden:

VG har brukt dette radarbildet i en del saker. Gir vel temmelig greit inntrykk hvor "stealht" den var, hvis dette er representativt så burde både størrelse og fart være temmelig opplagt... Jeg trur utifra hva som er kommet frem at begrensende faktor for synlighet på radar var hvilken range de respektive hadde satt på sine respektive radarer og faktumet om radar ble benyttet i det hele tatt.

 

image.png.6e1f3b58d8cca676b3b827a85d3c884a.png


Jeg viser til det jeg skrev om trafikkledernes rolle i dette innlegget ovenfor. Spesielt det jeg skrev om at trafikklederen SKAL varsle skip om kollisjonsfare.
Denne skjermdumpen fra trafikksentralens radarskjerm er absolutt er representativ, den viser hvordan skjermen til trafikklederen så ut før kollisjonen. 
Illustrasjonen gir også god grunn til å reflektere om trafikklederen gjorde en annen grov feil, som direkte bidro til kollisjonen, og som ikke har vært så mye fremme i debatten:
Som LM 9725 skriver: Størrelse og fart på skipet som losen på SOLA TS hadde gjort ham oppmerksom på, som nærmet seg på tankskipets babord baug, er ganske opplagt! (Lengden på den grønne slepestreken ("true trial") illustrerer veldig tydelig at skipet gjør stor fart.
Da er det etter mitt skjønn et høyst relevant spørsmål om ikke trafikklederen umiddelbart burde kalt opp dette skipet, samtidig som han plottet det - og før han var ferdig med å pønske på hvem det kunne være?
Altså:
I stedet for å bruke tid på å kalle opp losen igjen, og svare ham - burde vel trafikklederen ha konsentrert seg om skipet som han så kom med stor fart mot det store, fullastede tankskipet? Og ikke overlate til losen å få bekreftelse på at det var HELGE INGSTAD?
For eksempel kunne trafikklederen forsøkt seg med et oppkall omtrent slik: "Warning, warning, Sørgående skip i Hjeltefjorden, 2 mil nord for Stureterminalen, dette er Fedje trafikk"
Og når han (omsider) fikk mistanke om at dette var HELGE INGSTAD, burde han selv kalt opp dette skipet med navn, i stedet for å informere losen om at det kanskje kunne være fregatten som han hadde glemt å plotte.

 

Douro

Douro

LM 9725 skrev for 18 timer siden:

VG har brukt dette radarbildet i en del saker. Gir vel temmelig greit inntrykk hvor "stealht" den var, hvis dette er representativt så burde både størrelse og fart være temmelig opplagt... Jeg trur utifra hva som er kommet frem at begrensende faktor for synlighet på radar var hvilken range de respektive hadde satt på sine respektive radarer og faktumet om radar ble benyttet i det hele tatt.

 

image.png.6e1f3b58d8cca676b3b827a85d3c884a.png


Jeg viser til det jeg skrev om trafikkledernes rolle i dette innlegget ovenfor. Spesielt det jeg skrev om at trafikklederen SKAL varsle skip om kollisjonsfare.
Denne skjermdumpen fra trafikksentralens radarskjerm er absolutt er representativ, den viser hvordan skjermen til trafikklederen så ut før kollisjonen. 
Illustrasjonen gir også god grunn til å reflektere om trafikklederen gjorde en annen grov feil, som direkte bidro til kollisjonen, og som ikke har vært så mye fremme i debatten:
Som LM 9725 skriver: Størrelse og fart på skipet som losen på SOLA TS hadde gjort ham oppmerksom på, som nærmet seg på tankskipets babord baug, er ganske opplagt! (Lengden på den grønne slepestreken ("true trial") illustrerer veldig tydelig. Da er det etter mitt skjønn et veldig relevant spørsmål om ikke trafikklederen umiddelbart burde kalt opp dette skipet, samtidig som han plottet det - og før han var ferdig med å pønske på hvem det kunne være?
Altså: I stedet for å kalle opp losen igjen, og svare ham - burde vel trafikklederen ha konsentrert seg om skipet som han så kom med stor fart mot det store, fullastede tankskipet? Og ikke overlate til losen å få bekreftelse på at det var HELGE INGSTAD?
For eksempel kunne trafikklederen forsøkt seg med et oppkall omtrent slik: "Warning, warning, Sørgående skip i Hjeltefjorden, 2 mil nord for Stureterminalen, dette er Fedje trafikk"
Og når han (omsider) fikk mistanke om at det var HELGE INGSTAD, burde han selv kalt opp dette skipet med navn, i stedet for å informere losen om at det kanskje kunne være fregatten som han hadde glemt å plotte.

 



×
×
  • Create New...