
Sjøholken
Chiefengineer skrev for 19 timer siden:Jeg stiller et klart spørsmålstegn rundt hvorfor ikke Skipssjefen også sitter på tiltalebenken.
Han har i dette tilfellet forsømt sitt ansvar som Skipsfører ved å tillate at fregatten ble seilt med avslått identifikasjonssystem nattestid i mørket i relativt høy fart gjennom en av de mest trafikkerte og farlige ledene langs kysten inn mot en av Norges største byer i en tett trafikkert og innsnevret skipsled der bl.a. Norges største utskipningsteminal for olje ligger. Dette med en brobemanning kun bestående av nyutsjekket junioroffiser (VS) som drev opplæring av enda mindre kvailfisert personell, uten senioroffiserer tilstede.
I denne situasjonen så skulle en senioroffiser (enten Skipssjef eller NK/Overstyrmann) også vært på brua på fregatten slik det ville vært på ethvert sivilt skip i samme situasjon. Det er helt udiskutabelt.
Er ingen krav til AIS på militære fartøy. Det er også slik at hvis man er godkjent som vaktsjef, så er man godkjent, og trenger dermed ingen ytterligere oppfølging. Det er ingen begreper som senior/junior offiser eller overstyrmann i Sjøforsvaret. En fregatt seiler stort sett innaskjærs så ofte den kan, uansett tid på døgnet, langs hele kysten. Det er ingen grunn til at Skipssjefen eller NK skal være på bro hele tiden, ei heller i Hjeltefjorden. Hvis fartøyet skulle gå igjennom vatlestraumen ville det vært mer naturlig med Sjefen eller NK (eventuelt andre med tung navigasjonserfaring) på bro.
Jeg er forøvrig helt enig med deg at Skipssjefen også skulle vært på tiltalebenken.