
LIZE
Stradivarius skrev 1 time siden:
At det er vanlig og «rett» og at «alle» benytter babord er nok riktig, men dette er jo en opplysning som det kunne vært naturlig å i formere om når man kaller opp et skip for å unngå sammenstøt. At losen vet hva som er vanlig betyr ikke at han kan anta at alle andre vet hva som er vanlig.
Jeg mener det generelt er en god idé å komme med relevante saksopplysninger når man først finner det nødvendig å be noen om å endre kurs. Det er så enkelt som at når du må be noen om å endre kurs, så er det fordi du mistenker at vedkommende ikke forstår nødvendigheten av dette selv. Og når de ikke forstår hvorfor det er nødvendig, tyder det på at de har en annen situasjonsforståelse enn der du har. I den forbindelse ville det vært svært oppklarende å informere om at man er et tankskip som går babord og er på kollisjonskurs. Men losen kommer ikke med noen slike opplysninger.
På lydloggen høres det faktisk ut som han prøver å begrunne ordren om å ta styrbord, etter at han blir avvist, men slutten av meldingen kommer ikke frem. Holder han ikke senderknappen inne under hele meldingen sin?
Min erfaring fra arbeidslivet er forresten at både det å gi og motta instrukser kan være utfordrende når instruksene ikke begrunnes. Når man begrunner en instruks, understreker det gjerne betydningen av den og dette forebygger misforståelser. Instruksen: «Ta styrbord med en gang,» fungerte ikke og hindret ikke sammenstøt. Helge Ingstad ville vente med å ta styrbord til de hadde passert ***** de hadde om styrbord.
Instruksen: «Du må ta styrbord nå fordi du er på kollisjonskurs med et tankskip 500 meter foran deg.» ville hatt bedre sjanser for å lykkes fordi den inneholder informasjon som forklarer hvorfor det er nødvendig å følge instruksen.
Det er ikke snakk om vanlig og rett, men en instruks.
Alle fartøy...., er pliktig til å sette seg inn i hvilke seilings instrukser som gjelder i de farvann hvor man befinner seg. Dette er en naturlig del ifob med planlegging av en seilas.
Det er ikke losen sin oppgave å informere fartøyer i område hvilke regler som gjelder i farvannet.
At et fartøy som har seilt inn og ut av fjorden i årevis ikke kjenner til denne instruksen føyer seg fint inn i alt annet som har kommet frem så langt ifob med rettsaken.
Rot, kaos, mangel på erfaring, ikke brukt tilgjengelig hjelpemidler, samt mangelfull kunnskap om hvilke seilings instrukser som gjelder i farvannet man seiler i.
All den tid skipssjefen heller ikke kjenner til hvilke seilings instrukser som gjelder er det muligens formye forlangt at hans undersåtter skal besitte denne informasjonen.
Slår tilbake mot Sjøforsvaret
Tidligere har både skipssjef og vaktsjef på «Helge Ingstad» sagt at det var unaturlig at tankskipet seilte opp fjorden på babord side av fjorden.
Men i retten ble det vist fram instrukser for tankskip fra Stureterminalen. De viser at tankskip skal seile på babord side fordi det er korteste vei ut.
Slik kan de komme seg ut i havet i vest uten å krysse Hjeltefjorden to ganger, og for å gå på kollisjonskurs med land.