Jump to content

Edit History

REM

REM

Jeg har sakt det tidligere at jeg tror fortsatt det blir en tredeling av skyld, med tankskipet ansvarlige kaptein som den som må bære det største ansvaret sammen med Fedje TS. Losen rolle er jo kun å gi skipssjefen råd så han slipper vel juridisk sett unna, selv om det var hans uforstand som i praksis forårsakte ulykken.
Fedje trafikksentral må ta sin del av skylda som sov i timen og ikke hadde oversikt over situasjonen i tiden før ulykken. Etter min mening bør også Fedje TS få kritikk for at de ikke grep inn og var mer aktive når de så hva som var i ferd med å skje.
Vaktsjefen på Helge Ingstad ble villedet av dekksbelysningen og trodde at tankeren måtte være en del av Stureterminalen. Han våger derfor ikke å gå styrbord fordi han var redd han da ville gå på land eller treffe "båkene" Kan jo kanskje kritiseres for ikke å ha gått ned på farten, men ting skjedde svært fort da det med ett ble klart at han faktisk hadde en supertanker på kollisjonskurs rett foran seg. En supertanker på feil side av leia og uten synlige landterner. Når den faktiske situasjonen gikk opp for vaktsjefen gjorde han, med sin situasjonsforståelse, det eneste logisk riktige, nemlig å gå babord.
Vaktsjefen ble styrket i troen at han lå riktig i leia da han på vei sørover, i normal arbeidshastighet, ikke fikk varsler eller korreksjoner fra Fedje TS. om at han hadde en supertanker på vei rett mot seg. Vaktsjefen hadde jo forskriftsmessig meldt seg opp for Fedje TS og han trodde derfor at han ble fulgt på radar av Trafikksentralen.

Jeg hadde alltid på Horten TS på VHF da jeg fartet i Oslofjorden for noen år siden. Horten TS varslet alltid om møtende trafikk i god tid, og anviste sikker seilingsled oppover/nedover fjorden. Vaktsjefen på HI hørte ingen ting fra Fedje på sin vei sørover og oppfattet dette som en bekreftelse på at han lå riktig i leia og at det var fri og åpen lei videre sørover. Slik situasjonen utviklet seg mener jeg det er lite vi kan klandre vaktsjefen for.

REM

REM

Jeg har sakt det tidligere at jeg tror det blir en tredeling av skyld her, med tankskipet ansvarlige kaptein som den som må bære det største ansvaret sammen med Fedje TS. Losen rolle er jo kun å gi skipssjefen råd så han slipper vel juridisk sett unna, selv om det var hans uforstand som i praksis forårsakte ulykken.
Fedje trafikksentral må ta sin del av skylda som sov i timen og ikke hadde oversikt over situasjonen eller hvem de forskjellige aktørene var i tiden før ulykken. Etter min mening bør også Fedje TS få kritikk for at de ikke grep inn og var mer aktive når de så hva som var i ferd med å skje.
Vaktsjefen på Helge Ingstad ble villedet av dekksbelysningen og trodde at tankeren måtte være en del av Stureterminalen. Han våger derfor ikke å gå styrbord fordi han var redd han da ville gå på land eller treffe "båkene" Kan jo kanskje kritiseres for ikke å ha gått ned på farten, men ting skjedde svært fort da det med ett ble klart at han faktisk hadde en supertanker på kollisjonskurs rett foran seg. En supertanker på feil side av leia og uten synlige landterner. Når den faktiske situasjonen gikk opp for vaktsjefen gjorde han, med sin situasjonsforståelse, det eneste logisk riktige, nemlig å gå babord.
Vaktsjefen ble styrket i troen at han lå riktig i leia da han på vei sørover, i normal arbeidshastighet, ikke fikk varsler eller korreksjoner fra Fedje TS. om at han hadde en supertanker på vei rett mot seg. Vaktsjefen hadde jo forskriftsmessig meldt seg opp for Fedje TS og han visste derfor at han ble fulgt på radar av Trafikksentralen.

Jeg hadde alltid på Horten TS på VHF da jeg fartet i Oslofjorden for noen år siden. Horten TS varslet alltid om møtende trafikk i god tid, og anviste sikker seilingsled oppover/nedover fjorden. Vaktsjefen på HI hørte ingen ting fra Fedje på sin vei sørover og oppfattet dette som en bekreftelse på at han lå riktig i leia og at det var fri og åpen lei videre sørover.



×
×
  • Create New...