Jump to content

Edit History

Douro

Douro

Olepo skrev for 15 timer siden:

I tillegg til SB utkikk var det 6 personer til på broen på HI i tiden før sammenstøtet, og jeg tenker det er naturlig at i alle fall noen av de følger litt med på hva som foregår foran skipet via vinduene.

Ja, du tenker rett. Og i tillegg til at det er "naturlig" at brobesetningen følger godt(!) med hva som foregår utenfor styrehusvinduene, så er det også lovpålagt. (Se sjøveisregel nr 5 som jeg siterte ovenfor). (Sjøveisreglene er preseptoriske rettsregler som man finner i Lovdata, og i papirkopi om bord på alle skip).

Den erfarne losen på SOLA TS trakk i sin forklaring frem et poeng som selvsagt er riktig, men som det har vært lite oppmerksomhet rettet mot:
At det er vanskelig å forstå at brobesetningen på fregatten ikke skjønte at lysene det store tankskipet ikke beveget seg, og derfor kunne være land. Da skipet manøvrerte ut fra Stureterminalen snudde det 180 grader ute i Hjeltefjorden. "Dette er ikke noen liten bevegelse for et slikt skip", poengterte losen.
I tillegg må jo bevegelsene på lys og lanterner fra de to taubåtene som assisterte losen ved avgangen fra kai og ved snumanøveren, ha vært godt synlige for en kyndig og aktpågivende utkikk på broa på fregatten.
 

Douro

Douro

Olepo skrev for 14 timer siden:

I tillegg til SB utkikk var det 6 personer til på broen på HI i tiden før sammenstøtet, og jeg tenker det er naturlig at i alle fall noen av de følger litt med på hva som foregår foran skipet via vinduene.

Ja, du tenker rett. Og i tillegg til at det er "naturlig" at brobesetningen følger godt(!) med hva som foregår utenfor styrehusvinduene, så er det også lovpålagt. (Se sjøveisregel nr 5 som jeg siterte ovenfor). (Sjøveisreglene er preseptoriske rettsregler som man finner i Lovdata, og i papirkopi om bord på alle skip).

Den erfarne losen på SOLA TS trakk i sin forklaring frem et poeng som selvsagt er riktig, men som det har vært lite oppmerksomhet rettet mot:
At det er vanskelig å forstå at brobesetningen på fregatten ikke skjønte at lysene det store tankskipet ikke beveget seg, og derfor kunne være land. Da skipet manøvrerte ut fra Stureterminalen snudde det 180 grader ute i Hjeltefjorden. "Dette er ikke noen liten bevegelse for et slikt skip", poengterte losen.
I tillegg må jo bevegelsene på lys og lanterner fra de to taubåtene som assisterte losen ved avgangen fra kai og ved snumanøveren, ha vært godt synlige for en kyndig utkikk på broa på fregatten.
 



×
×
  • Create New...