Jump to content

Edit History

Havarita

Havarita

@Douro

Godt oppsummert.

Sjøveisreglene du linket i et tidligere innlegg pålegger bruk av alle tilgjengelige hjelpemidler for å identifisere fare og unngå sammenstøt.

Om man velger å la være å nyttiggjøre informasjon som fremkommer på VHF, AIS, radar og ved visuell observasjon. Da opptrår man uaktsomt. 

Det samme om man velger å bruke de samme hjelpemidlene uhensiktsmessig, eller velger å avvike stående prosedyre om at i mangel av 2 utkikks funksjoner, skal SB alltid være bemannet.

Å ikke forsikre seg om at alle funksjoner på bro fungerer som de skal, og at man ikke er eller blir klar over at pålagt funksjon i en periode er ubemannet (SB Utkikk) er også uaktsomt.

 

Personlig synes jeg vaktsjefen har snakket seg inn i større grad av uaktsomhet ila saken.

 

Havarita

Havarita

@Douro

Godt oppsummert.

Sjøveisreglene pålegger bruk av alle tilgjengelige hjelpemidler for å unngå sammenstøt.

Om man velger å la være å nyttiggjøre informasjon som fremkommer på VHF, AIS, radar og ved visuell observasjon. Da opptrår man uaktsomt. 

Det samme om man velger å bruke de samme hjelpemidlene uhensiktsmessig, eller velger å avvike stående prosedyre om at i mangel av 2 utkikks funksjoner, skal SB alltid være bemannet.

Å ikke forsikre seg om at alle funksjoner på bro fungerer som de skal, og at man ikke er eller blir klar over at pålagt funksjon i en periode er ubemannet (SB Utkikk) er også uaktsomt.

 

Personlig synes jeg vaktsjefen har snakket seg inn i større grad av uaktsomhet ila saken.

 



×
×
  • Create New...