
Douro
Her er skjermdump fra Fedje VTS sin radar, noen minutter senere. Her har trafikklederen ennå ikke fått ut fingeren og sørget for å plotte KNM HELGE INGSTAD, slik at kurs- og fartsvektoren til krigsskipet ennå ikke vises. Navn, kurs og fart på de andre skipene vises fra trafikksentralens AIS-mottaker.
Jeg gjentar: For meg gir det ingen mening å hevde at "vaktsjefen brukte radar for å se på tre skip som de hadde visuell kontakt med, men ikke for å sjekke farvannet foran seg".
Mitt poeng er og har vært, at dersom skjermen som vaktsjefen kikket i (automatisk) også viste fartsvektoren på ekko/AIS-signalet fra SOLA TS, så er sannsynligheten veldig stor for at han ville skjønt at her kommer det et fjerde, mye større skip i mot - ørlite lenger vest i fjorden enn de tre andre motgående skipene (som han hadde fokus på da han kikket i radaren).
Jeg mener at det er en stor og avgjørende svakhet med navigasjonsutstyret til KNM HELGE INGSTAD, som valgte å vise det fullastede oljetankskipet som et "sovende AIS-mål" (for å bruke Kongsberg-dialekt...)