Jump to content

Edit History

Douro

Douro

Her er skjermdump fra Fedje VTS sin radar, noen minutter senere. Her har trafikklederen ennå ikke fått ut fingeren og sørget for å plotte KNM HELGE INGSTAD, slik at kurs- og fartsvektoren til krigsskipet ennå ikke vises. Navn, kurs og fart på de andre skipene vises fra trafikksentralens AIS-mottaker.
Jeg gjentar: For meg gir det ingen mening å hevde at "vaktsjefen brukte radar for å se på tre skip som de hadde visuell kontakt med, men ikke for å sjekke farvannet foran seg". 
Mitt poeng er og har vært, at dersom skjermen som vaktsjefen kikket i (automatisk) også viste fartsvektoren på ekko/AIS-signalet fra SOLA TS, så er sannsynligheten veldig stor for at han ville skjønt at her kommer det et fjerde, mye større skip i mot - ørlite lenger vest i fjorden enn de tre andre motgående skipene (som han hadde fokus på da han kikket i radaren).
Jeg mener at det er en stor og avgjørende svakhet med navigasjonsutstyret til KNM HELGE INGSTAD, som valgte å vise det fullastede oljetankskipet som et "sovende AIS-mål" (for å bruke Kongsberg-dialekt...)


image.png.135816f458c1117ca53964440c414e07.png

Douro

Douro

Douro skrev 4 minutter siden:

man kan jo si at de brukte radar, men de brukte den bare for å se på tre skip som de hadde visuell kontakt med. De brukte den ikke for å sjekke farvannet foran seg, for da ville de jo ha sett at det var et tankskip der.

Her er skjermdump fra Fedje VTS sin radar, noen minutter senere. Her har trafikklederen ennå ikke fått ut fingeren og sørget for å plotte KNM HELGE INGSTAD, slik at kurs- og fartsvektoren til krigsskipet ennå ikke vises. Navn, kurs og fart på de andre skipene vises fra trafikksentralens AIS-mottaker.
Jeg gjentar: For meg gir det ingen mening å hevde at "vaktsjefen brukte radar for å se på tre skip som de hadde visuell kontakt med, men ikke for å sjekke farvannet foran seg". 
Mitt poeng er og har vært, at dersom skjermen som vaktsjefen kikket i (automatisk) også viste fartsvektoren på ekko/AIS-signalet fra SOLA TS, så er sannsynligheten veldig stor for at han ville skjønt at her kommer det et fjerde, mye større skip i mot - ørlite lenger vest i fjorden enn de tre andre motgående skipene (som han hadde fokus på da han kikket i radaren).
Jeg mener at det er en stor og avgjørende svakhet med navigasjonsutstyret til KNM HELGE INGSTAD, som valgte å vise det fullastede oljetankskipet som et "sovende AIS-mål" (for å bruke Kongsberg-dialekt...)
image.png.135816f458c1117ca53964440c414e07.png



×
×
  • Create New...