Jump to content

Edit History

tobixen

tobixen

11 hours ago, Stradivarius said:

men hvis automatiske advarsler medfører mange falske positiver, tar jeg det ikke for gitt at det ville spilt noen rolle her. De ville antakelig bare kvittert ut alarmen for å få fred.

 

Min påstand (som jeg har gjentatt noen ganger) er at et system som gir mange falske positiver er feilkonfigurert eller feilprogrammert (eller feilspesifisert).  Det fremkommer at det gikk av veldig mange alarmer.  Da sier det seg selv at alarmene mister verdi.

 

Så vidt jeg forstår fikk de alarm på de tre motgående skipene som ble kvittert.  Dette var skip som var målsatt, som var relativt langt unna, som hadde tilstrekkelige marginer (CPA) og som ikke endret kursen slik at CPA ble mindre, og hvor TCPA var ganske høy.  I mitt hode er dette ikke "alarm-verdig" i det hele tatt.  I det øyeblikket mannskapet målsetter skipene har de jo faktisk kvittert for at skipene er observert.  Det er i mitt hode OK å ha "varsling" på slikt i form av advarsler som vises på en skjerm og som kan kvitteres for ved passende anledning - men helt uakseptabelt å ha alarmer som stjeler oppmerksomhet og  kvitteres for raskest mulig.

 

Så har man tankskipet, som ikke var målsatt og som mannskapet ikke hadde oversikt over, hvor CPA var null og stadig synkende TCPA .  Her mener jeg bestemt at det er et lite vindu hvor det absolutt burde gått en alarm - et lite vindu hvor TCPA fortsatt er stor nok til at mannskapet har mulighet til å avverge katastrofe, og hvor kombinasjonen CPA/TCPA er såpass lav at sannsynligheten for "falsk positiv" er liten.

 

Følsomheten på alarmsystemet bør også veldig enkelt kunne justeres.  Vel, situasjonen på bro på en fregatt kan neppe sammenlignes med situasjonen i en fritidsbåt, men dersom jeg antar at jeg har en halvtimes seilas "helt alene" på relativt åpent hav, skrur på autopiloten og f.eks. går på do ... så ønsker jeg alarmer selv om både TCPA og CPA har høye verdier.  Står jeg konsentrert og oppmerksom ved roret i en sterkt trafikkert trang skipsled, så trenger jeg ikke varsling på ting som er langt unna og som jeg sannsynligvis allerede har sett.

tobixen

tobixen

11 hours ago, Stradivarius said:

men hvis automatiske advarsler medfører mange falske positiver, tar jeg det ikke for gitt at det ville spilt noen rolle her. De ville antakelig bare kvittert ut alarmen for å få fred.

 

Min påstand (som jeg har gjentatt noen ganger) er at et system som gir mange falske positiver er feilkonfigurert eller feilprogrammert (eller feilspesifisert).  Det fremkommer at det gikk av veldig mange alarmer.  Da sier det seg selv at alarmene mister verdi.

 

Så vidt jeg forstår fikk de alarm på de tre motgående skipene som ble kvittert.  Dette var skip som var målsatt, som var relativt langt unna, som hadde tilstrekkelige marginer (CPA) og som ikke endret kursen slik at CPA ble mindre, og hvor TCPA var ganske høy.  I mitt hode er dette ikke "alarm-verdig" i det hele tatt.  I det øyeblikket mannskapet målsetter skipene har de jo faktisk kvittert for at skipene er observert.  Det er i mitt hode OK å ha "varsling" på slikt i form av advarsler som vises på en skjerm og som kan kvitteres for ved passende anledning - men helt uakseptabelt å ha alarmer som stjeler oppmerksomhet og  kvitteres for raskest mulig.

 

Så har man tankskipet, som ikke var målsatt og som mannskapet ikke hadde oversikt over, hvor CPA var null og stadig synkende TCPA .  Her mener jeg bestemt at det er et lite vindu hvor det absolutt burde gått en alarm - et lite vindu hvor TCPA fortsatt er stor nok til at mannskapet har mulighet til å avverge katastrofe, og hvor kombinasjonen CPA/TCPA er såpass lav at sannsynligheten for "falsk positiv" er liten.

 

Følsomheten på alarmsystemet bør også veldig enkelt kunne justeres.  Vel, situasjonen på bro på en fregatt kan neppe sammenlignes med situasjonen i en fritidsbåt, men dersom jeg antar at jeg har en halvtimes seilas "helt alene" på relativt åpent hav, skrur på autopiloten og f.eks. går på do ... så ønsker jeg alarmer selv om både TCPA og CPA har høye verdier.  Står jeg konsentrert og oppmerksom ved roret i en trafikert skipsled, så trenger jeg ikke varsling på ting som er langt unna og som jeg sannsynligvis allerede har sett.

tobixen

tobixen

10 hours ago, Stradivarius said:

men hvis automatiske advarsler medfører mange falske positiver, tar jeg det ikke for gitt at det ville spilt noen rolle her. De ville antakelig bare kvittert ut alarmen for å få fred.

 

Min påstand (som jeg har gjentatt noen ganger) er at et system som gir mange falske positiver er feilkonfigurert eller feilprogrammert (eller feilspesifisert).  Det fremkommer (av havarikommisjonens rapport) at det gikk av veldig mange alarmer.  Da sier det seg selv at alarmene mister verdi.

 

Så vidt jeg forstår fikk de alarm på de tre motgående skipene som ble kvittert.  Dette var skip som var målsatt, som var relativt langt unna, som hadde tilstrekkelige marginer (CPA) og som ikke endret kursen slik at CPA ble mindre, og hvor TCPA var ganske høy.  I mitt hode er dette ikke "alarm-verdig" i det hele tatt.  I det øyeblikket mannskapet målsetter skipene har de jo faktisk kvittert for at skipene er observert.  Det er i mitt hode OK å ha "varsling" på slikt i form av advarsler som vises på en skjerm og som kan kvitteres for ved passende anledning - men helt uakseptabelt å ha alarmer som stjeler oppmerksomhet og  kvitteres for raskest mulig.

 

Så har man tankskipet, som ikke var målsatt og som mannskapet ikke hadde oversikt over, hvor CPA var null og stadig synkende TCPA .  Her mener jeg bestemt at det er et lite vindu hvor det absolutt burde gått en alarm - et lite vindu hvor TCPA fortsatt er stor nok til at mannskapet har mulighet til å avverge katastrofe, og hvor kombinasjonen CPA/TCPA er såpass lav at sannsynligheten for "falsk positiv" er liten.

 

Følsomheten på alarmsystemet bør også veldig enkelt kunne justeres.  Vel, situasjonen på bro på en fregatt kan neppe sammenlignes med situasjonen i en fritidsbåt, men dersom jeg antar at jeg har en halvtimes seilas "helt alene" på relativt åpent hav, skrur på autopiloten og f.eks. går på do ... så ønsker jeg alarmer selv om både TCPA og CPA har høye verdier.  Står jeg konsentrert og oppmerksom ved roret i en trafikert skipsled, så trenger jeg ikke varsling på ting som er langt unna og som jeg sannsynligvis allerede har sett.



×
×
  • Create New...