
Douro
tobixen skrev for 12 timer siden:Pila viser kompassretning så vidt jeg skjønte. Da vil det også være en pil for skip som ligger til kai. Og i tilfelle stor avdrift vil pila heller ikke vise fartsretning.
Jeg skjønner ikke hvilken "pil" det snakkes om her. Et "sovende" AIS-mål (Kongsbergdialekt) vises med en trekant.
Trekantens orientering samsvarer med skipet gyrokurs. Den øverste trekanten i illustrasjonen nedenfor, kunne for eksempel vært fra et skip som ligger fortøyd til en kai med kairetning ca 070° - 250°.
Dette gir altså ingen(!) indikasjon på at skipet er i bevegelse!!
Trekanten kunne også vist et skip som seiler gjennom leia med beholden kurs 065° (COG - kurs over grunn) og fart 22 knop (SOG - fart over grunn)
Men som altså ikke er blitt "målfulgt" - og følgelig vises som "sovende"
tobixen skrev for 12 timer siden:Da vil det også være en pil for skip som ligger til kai. Og i tilfelle stor avdrift vil pila heller ikke vise fartsretning.
Dette gir enda mindre mening!
Et skip som ligger fortøyd til kai, har ikke avdrift. (med mindre trossene brekker).
Det er for øvrig interessant å merke seg at gyrokursen ("stevning"/"heading"/"kompasskurs") vises enda mer tydelig på et skip som er blitt "målfulgt" på Kongsbergs navigasjonssystemer. Da dukker det opp en tynn, heltrukken linje i forlengelsen av trekantsymbolet. I tillegg, altså, til den veldig viktige kurs- og fartsvektoren.
Den nederste trekanten i illustrasjonen nedenfor, kunne altså for eksempel vært fra et skip som:
- Er i bevegelse (gjør fart over grunnen)
- Styrer 070° (gyrokurs)
- Har kraftig nordgående strøm/avdrift
- Har beholden kurs (COG) på 065° og fart (SOG) på for eksempel 22 knop.