Jump to content

Edit History

tobixen

tobixen

23 minutes ago, Roger jo said:

Tviler på det, hadde "SOLA TS" hvert en kai hadde han unngått å kjørt på den ?

 

Ja.  Hadde det vært en stillestående kai, hadde den passert på styrbord side.  Jeg er enig i påstanden at dersom fartsvektor fra AIS hadde vært synlig på skjermen, så hadde antageligvis ikke ulykken skjedd.  Det er én av mange ting som kunne avverget ulykken - men misforstå meg ikke, det er på ingen måte slik at en fregatt skal være avhengig av AIS-informasjon for å unngå sammenstøt!  (Og særlig bør ikke militære skip avhenge av AIS - dersom det hadde vært fienden som opererte tankskipet, hadde det ikke hatt AIS-informasjon.  Riktignok skal et godt radarsystem kunne identifisere og putte fartsvektor på ikke-målsatte objekter, men det er en digresjon.  (Og mens jeg først digregerer ... jeg satt forøvrig forran en radarskjerm i luftforsvaret deler av førstegangstjenesten.  Man har jo AIS-lignende systemer i lufta også (IFF, hvis jeg husker riktig?), og lufttrafikken var godt oppmerket takket være transponder-informasjon.  Skrudde jeg av transponderinformasjonen kunne jeg ikke lengre skille store passasjerfly fra støy på skjermen.  Jeg skjønner ikke hva jeg hadde å gjøre forran den skjermen i det hele tatt)

 

23 minutes ago, Roger jo said:

Han burde ikke stått alene i retten, hvis det er vanlig  med." ubemannet radar"  om natten.

 

Enig.

 

Såvidt meg forstått var ikke radaraen helt ubemannet - det var vaktassistentens ansvar å følge med på radar.  Uheldigvis hadde vaktassistenten også mange andre arbeidsoppgaver.  TIl sammenligning hadde man to personer med fulltidsansvar for å titte ut vinduet.  Jeg synes det er merkelig ressursbruk, i mitt hode er det å følge med på radar viktigere enn vindusutkikk natterstid.

tobixen

tobixen

14 minutes ago, Roger jo said:

Tviler på det, hadde "SOLA TS" hvert en kai hadde han unngått å kjørt på den ?

 

Ja.  Hadde det vært en stillestående kai, hadde den passert på styrbord side.  Jeg er enig i påstanden at dersom fartsvektor fra AIS hadde vært synlig på skjermen, så hadde antageligvis ikke ulykken skjedd.  Det er én av mange ting som kunne avverget ulykken - men misforstå meg ikke, det er på ingen måte slik at en fregatt skal være avhengig av AIS-informasjon for å unngå sammenstøt!  (Og særlig bør ikke militære skip avhenge av AIS - dersom det hadde vært fienden som opererte tankskipet, hadde det ikke hatt AIS-informasjon.  Riktignok skal et godt radarsystem kunne identifisere og putte fartsvektor på ikke-målsatte objekter, men det er en digresjon.  (Og mens jeg først digregerer ... jeg satt forøvrig forran en radarskjerm i luftforsvaret deler av førstegangstjenesten.  Lufttrafikken var godt oppmerket takket være transponder-informasjon.  Skrudde jeg av transponderinformasjonen kunne jeg ikke lengre skille fly fra støy på skjermen.  Jeg skjønner ikke hva jeg hadde å gjøre forran den skjermen i det hele tatt)

 

17 minutes ago, Roger jo said:

Han burde ikke stått alene i retten, hvis det er vanlig  med." ubemannet radar"  om natten.

 

Enig.

 

Såvidt meg forstått var ikke radaraen helt ubemannet - det var vaktassistentens ansvar å følge med på radar.  Uheldigvis hadde vaktassistenten også mange andre arbeidsoppgaver.  TIl sammenligning hadde man to personer med fulltidsansvar for å titte ut vinduet.  Jeg synes det er merkelig ressursbruk, i mitt hode er det å følge med på radar viktigere enn vindusutkikk natterstid.



×
×
  • Create New...