
tobixen
23 minutes ago, Roger jo said:Tviler på det, hadde "SOLA TS" hvert en kai hadde han unngått å kjørt på den ?
Ja. Hadde det vært en stillestående kai, hadde den passert på styrbord side. Jeg er enig i påstanden at dersom fartsvektor fra AIS hadde vært synlig på skjermen, så hadde antageligvis ikke ulykken skjedd. Det er én av mange ting som kunne avverget ulykken - men misforstå meg ikke, det er på ingen måte slik at en fregatt skal være avhengig av AIS-informasjon for å unngå sammenstøt! (Og særlig bør ikke militære skip avhenge av AIS - dersom det hadde vært fienden som opererte tankskipet, hadde det ikke hatt AIS-informasjon. Riktignok skal et godt radarsystem kunne identifisere og putte fartsvektor på ikke-målsatte objekter, men det er en digresjon. (Og mens jeg først digregerer ... jeg satt forøvrig forran en radarskjerm i luftforsvaret deler av førstegangstjenesten. Man har jo AIS-lignende systemer i lufta også (IFF, hvis jeg husker riktig?), og lufttrafikken var godt oppmerket takket være transponder-informasjon. Skrudde jeg av transponderinformasjonen kunne jeg ikke lengre skille store passasjerfly fra støy på skjermen. Jeg skjønner ikke hva jeg hadde å gjøre forran den skjermen i det hele tatt)
23 minutes ago, Roger jo said:Han burde ikke stått alene i retten, hvis det er vanlig med." ubemannet radar" om natten.
Enig.
Såvidt meg forstått var ikke radaraen helt ubemannet - det var vaktassistentens ansvar å følge med på radar. Uheldigvis hadde vaktassistenten også mange andre arbeidsoppgaver. TIl sammenligning hadde man to personer med fulltidsansvar for å titte ut vinduet. Jeg synes det er merkelig ressursbruk, i mitt hode er det å følge med på radar viktigere enn vindusutkikk natterstid.