
Stradivarius
Det som diskuteres nå er hvordan presentasjon av informasjon og ev. alarmsystemer kunne gitt mannskapet på Helge Ingstad enda en advarsel om at de var på kollisjonskurs med tankskipet slik at de forstod at de måtte endre kurs. Det virker på meg som at det sikkert kunne vært gjort endringer til det bedre i måten informasjonen ble presentert på, men hele premisset for diskusjonen er at mannskapet ikke følger med på hva de har foran seg og ikke bruker radar kontinuerlig for å forsikre seg om at de ikke kjører på noe som er mørklagt og derfor vanskelig å se. Det er det jeg mener med at presentasjon av AIS-data er et av de minste problemene.
Redigert: Jeg må nesten legge til en presisering om at mannskapet faktisk hadde en person som fulgte med og som så tankskipet og forstod at det var et fartøy. Dette var rormannen. Men det var ikke han som bestemte kursen og han følte seg ikke komfortabel med å spørre sin overordnede om at de hadde sett fartøyet. Han tok det for gitt at vaktsjefen hadde sett alt han trengte å se. Konsekvensen av dette ble den samme som at mannskapet ikke fulgte med.