
Douro
Trond123 skrev On 14.3.2023 at 14.44:Hvordan kan kommunikasjonen være eksemplarisk så lenge budskapet ikke oppfattes korrekt av mottaker? Det tyder jo på dårlig kommunikasjon av avsender?
Nei, dette er ikke dårlig kommunikasjon av avsender. Dette er helt normal, og veldig korrekt kommunikasjon fra losen. Helt eksemplarisk, sett i forhold til hvordan slik kommunikasjon normalt foregår mellom skip som seiler på kysten, hver eneste dag.
Som jeg forsøkte å få frem: Årsaken til at mottaker ikke forsto dette, var etter mitt skjønn utelukkende fordi vaktsjefen på fregatten, og hans kolleger, ikke gjorde jobben sin, ikke hadde tilstrekkelig realkompetanse i kystseilas (erfaring, erfaring), og ikke hadde sørget for å tilegne seg lokal farvannskompetanse.
Trond123 skrev On 14.3.2023 at 14.44:Når jeg hører hvordan mye av kommunikasjonen vts-fartøy og fartøy-fartøy innbyrdes, (på helt generelt grunnlag), sammenlignet med hvor streng og konsis kommunikasjon vi har i min bransje (luftfarten), tenker jeg man har en vei å gå i den maritime kommunikasjonen.
Jeg ser absolutt ikke bort fra at jeg, med min nautiske kompetanse, ikke ville forstått veldig viktig sikkerhetskritisk kommunikasjon, dersom jeg, uten tilstrekkelig realkompetanse i luftartsbransjen hadde satt meg i en situasjon (i et fly, for eksempel) hvor det var helt nødvendig at jeg oppfattet hva du mente når du kommuniserte på et "strengt og konsist" vis denne viktige informasjonen til meg.
I så fall: Mener du at det da ville vært din feil, som avsender av informasjonen?