
tobixen
5 hours ago, Douro said:Mener du at det da ville vært din feil,
Jeg tror ikke det er noen her som har påstått at "det er losens feil at ulykken inntraff", men etter mitt syn er det heller ikke relevant. Det viktigste er å lære av slike ulykker og forhindre at tilsvarende ulykker skjer igjen, og ikke krangle om hvem sin feil det er. Så ja - dersom avsender av livsviktig informasjon skjønner eller burde skjønt at mottager ikke forstod informasjonen, så bør avsender gjøre et bedre forsøk på å få formidlet budskapet.
Losen påsto i retten at han ikke kunne ha gjort ting bedre enn hva han gjorde - og dét er jeg sterkt uenig i (han er ikke villig til å lære noe som helst av hendelsen?). En fregatt er på strak kollisjonskurs, ett minutt unna, og gjør ikke en mine for å vike, og på forespørsel sier han noe slikt som ... "vi skal ta noen grader styrbord når vi har passert ... eh ... blokkene her". Hadde jeg vært i losens sko, så hadde jeg neppe gjort ting bedre enn losen. Jeg hadde sikkert - akkurat som ham - brukt 45 sekunder på å fordøye medlingen fra Helge Ingstad samt håpe på at Helge Ingstad ville dreie mer enn bare noen få grader. Etter 45 sekunder hadde jeg så febrilsk bedt vedkomne om å dreie, for så bare å ha konstantert ... "det blir en kollisjon, det her ...".
Det betyr allikevel ikke at losen ikke kunne ha gjort ting bedre. Selvfølgelig kunne han det. En superlos ville ha tolket beskjeden fra Helge Ingstad til "jeg har ikke skjønt budskapet ditt, og jeg har helt feil situasjonsforståelse", og deretter umiddelbart gjort hva han kunne for å formidle budskapet med teskjeer. "Hvilke blokker?" ville vært et relevant svar. "Vi er ett minutt unna kollisjon, vi dreier allerede styrbord så godt vi makter, men vi er et stort tankskip! Dere må legge kraftig mot styrbord. Nå!". Ville det hjulpet? Kanskje!