Jump to content

Edit History

Trond123

Trond123

Douro skrev for 12 timer siden:

Jeg ser absolutt ikke bort fra at jeg, med min nautiske kompetanse, ikke ville forstått veldig viktig sikkerhetskritisk kommunikasjon, dersom jeg, uten tilstrekkelig realkompetanse i luftartsbransjen hadde satt meg i en situasjon (i et fly, for eksempel) hvor det var helt nødvendig at jeg oppfattet hva du mente når du kommuniserte på et "strengt og konsist" vis denne viktige informasjonen til meg. 
I så fall: Mener du at det da ville vært din feil, som avsender av informasjonen?

Hvilken bransje man er i, og hvilken kompetanse man innehar eller mangler, er for så vidt irrelevant.

Men for å ta kommunikasjon i luftfarten som eksempel:

Flygeleder gir en ordre/ melding over radio til piloten. Piloten må så lese tilbake/ gjenta denne meldingen, slik at flygeleder får bekreftet om pilot / mottaker har oppfattet meldingen korrekt. At piloten bare svarer "det er greit" eller "forstått", bare for å ta to eksempler jeg relativt ofte har hørt i den maritime kommunikasjonen, er ikke akseptabelt.

Høres kanskje litt tungvint ut, men det er en veldig enkel og trygg måte å sikre god kommunikasjon. Med god kommunikasjon mener jeg her at meldinger oppfattes av mottaker slik de var tenkt/ment av avsender.

 

Ja, jeg mener at dersom mottaker av informasjon ikke oppfatter denne korrekt, så er det i hovedsak avsender som må ta ansvaret, da det bare er avsender som har forutsetning for å kunne korrigere dersom mottaker misforstår.

Trond123

Trond123

Douro skrev for 12 timer siden:

Jeg ser absolutt ikke bort fra at jeg, med min nautiske kompetanse, ikke ville forstått veldig viktig sikkerhetskritisk kommunikasjon, dersom jeg, uten tilstrekkelig realkompetanse i luftartsbransjen hadde satt meg i en situasjon (i et fly, for eksempel) hvor det var helt nødvendig at jeg oppfattet hva du mente når du kommuniserte på et "strengt og konsist" vis denne viktige informasjonen til meg. 
I så fall: Mener du at det da ville vært din feil, som avsender av informasjonen?

Hvilken bransje man er i, og hvilken kompetanse man innehar eller mangler, er for så vidt irrelevant.

Men for å ta kommunikasjon i luftfarten som eksempel:

Flygeleder gir en ordre/ melding over radio til piloten. Piloten må så lese tilbake/ gjenta denne meldingen, slik at flygeleder får bekreftet om pilot / mottaker har oppfattet meldingen korrekt. At piloten bare svarer "det er greit" eller "forstått", bare for å ta to eksempler jeg relativt ofte har hørt i den maritime kommunikasjonen, er ikke akseptabelt.

Høres kanskje litt tungvint ut, det er en veldig enkel og trygg måte å sikre god kommunikasjon. Med god kommunikasjon mener jeg her at meldinger oppfattes av mottaker slik de var tenkt/ment av avsender.

 

Ja, jeg mener at dersom mottaker av informasjon ikke oppfatter denne korrekt, så er det i hovedsak avsender som må ta ansvaret, da det bare er avsender som har forutsetning for å kunne korrigere dersom mottaker misforstår.



×
×
  • Create New...