Jump to content

Edit History

tobixen

tobixen

19 minutes ago, Chiefengineer said:

Lytteplikten har ingen ting med å lene seg på forestillinger å gjøre, da er noe misforstått.

 

Nåja, man kan tilsvarende ha en "forestilling" om at det ikke vil skje mayday-situasjoner i nærheten, eller at man ikke vil kunne være til nytte allikevel i en mayday-situasjon.  VHF'en kan tidvis være irriterende når det aller meste av informasjon der er helt irrelevant - og da blir det lett til at man ikke hører godt nok etter når informasjonen faktisk er relevant.  Det er vel fort dét som har hendt her også - trafikkinformasjon har biltt fortalt på VHF, men det har gått inn det ene øret og ut det andre på en trøtt avgående vaktsjef - så når Sola (som fortsatt ligger til kai) står frem som en lysende sol kobler han det ikke sammen med radiomeldingen og bare antar at det er "noe landfast".

 

(Minnes et mayday relay-kall i sommer om en MOB-situasjon.  Jeg fikk ikke med meg koordinatene, men tok det i utgangspunktet for gitt at vi ikke kunne hjelpe til - ettersom det var "mayday relay" antok jeg i utgangspunktet at det var langt borte, og det ble sendt fra Danmark, mens vi var på vei inn mot Kiel.  Mannskapet mitt mente å ha fått med seg posisjonen og mente at det var mindre enn en nautisk mil unna.  Om han hadde rett eller ikke aner jeg ikke - det ble til at vi tok kontakt på VHF'en, men da var visst MOB'en allerede plukket opp av vannet).

 

(Og forøvrig irriterer det meg litt når en båt kaller opp kystradioen fordi den trenger assistanse, jeg får med meg at den er i nærområdet, og kystradioen bare ber båten om å "gå til arbeidskanal".  Det kunne jo tenkes at jeg kunne ha assistert.  Det kunne jo tenkes at ventetiden på å sende redningsskøyta innebar høy risiko for grunnstøting - men jeg skjønner jo også at det blir feil å "forurense" kanal 16 med mindre behov for assistanse).

tobixen

tobixen

9 minutes ago, Chiefengineer said:

Lytteplikten har ingen ting med å lene seg på forestillinger å gjøre, da er noe misforstått.

 

Nåja, man kan tilsvarende ha en "forestilling" om at det ikke vil skje mayday-situasjoner i nærheten, eller at man ikke vil kunne være til nytte allikevel i en mayday-situasjon.  VHF'en kan tidvis være irriterende når det aller meste av informasjon der er helt irrelevant - og da blir det lett til at man ikke hører godt nok etter når informasjonen faktisk er relevant.  Det er vel fort dét som har hendt her også - trafikkinformasjon har biltt fortalt på VHF, men det har gått inn det ene øret og ut det andre. 

 

(Minnes et mayday relay-kall i sommer om en MOB-situasjon.  Jeg fikk ikke med meg koordinatene, men tok det i utgangspunktet for gitt at vi ikke kunne hjelpe til - ettersom det var "mayday relay" antok jeg i utgangspunktet at det var langt borte, og det ble sendt fra Danmark, mens vi var på vei inn mot Kiel.  Mannskapet mitt mente å ha fått med seg posisjonen og mente at det var mindre enn en nautisk mil unna.  Om han hadde rett eller ikke aner jeg ikke - det ble til at vi tok kontakt på VHF'en, men da var visst MOB'en allerede plukket opp av vannet).

 

(Og forøvrig irriterer det meg litt når en båt kaller opp kystradioen fordi den trenger assistanse, jeg får med meg at den er i nærområdet, og kystradioen bare ber båten om å "gå til arbeidskanal".  Det kunne jo tenkes at jeg kunne ha assistert.  Det kunne jo tenkes at ventetiden på å sende redningsskøyta innebar høy risiko for grunnstøting - men jeg skjønner jo også at det blir feil å "forurense" kanal 16 med mindre behov for assistanse).



×
×
  • Create New...