Jump to content

Kan 15ah lader lade 700ah batteri?


Båtskallen

Recommended Posts

Det går helt fint det men vil jo, som du sier, ta litt tid. Veldig enkelt og unøyaktig så kan en si at 700Ah/15A=47 timer fra tom til full. Normalt regner en 10% lader som tommelfingerregel, altså 70A lader til 700 Ah batteri men det betyr jo også mye hvor raskt du må lade, batteriene liker best å ikke bli stresset :wink:

 

Og: Velkommen til Båtplassen :flag_bp:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Siden både spørsmålet og første svaret fra Svein er alminnelig kunne man komplettere med litt til?

- de fleste ladere har programmert både minste og maksimale lade-tider.
Det betyr at et feilvalgt kombinasjon kan ramle ut av dette vinduet,
som i så fall ville bety at laderen kan avslutte i prosess uten at batteriene ble ladet komplett.
Det skjer nok sjelden, men bør sjekkes når lade-effekten ligger tydelig lavere enn 1/10 av batterikapasiteten.


- en del batterier har behov for en viss grad påtrykk med strøm og spenning.
Det gjelder særlig batterier som bruker kappilar omløp, AGM, Gel, men også "normale" bly-syre
som kan ha behov for litt trykk, og alminnelig for å reversere normal sulfatering helst rask.

I tillegg bør det henvises at AGM helst ikke bør stå tilkoblet høy spenning over lengre tid,
noe som blir uunngåelig når oppladingen av et batteri går sakte pga for lite strøm.
Lading av AGM bør gjøres så rask som batteriet tillater, slik at spenningen kan senkes til korrekt floatspenning
så rask som mulig, og det ekskluderer ladere som ikke ligger minst innenfor tommelfingerreglene.

Det er altså mulig å lade batterier også med sånt å si 1A på 1000Ah, så sant ikke motstandene spiser spennigene opp før de rekker å virke inn i blyplatene.

Men pga. en del praktiske og kjemiske begrensninger bør anbefalingen egentlig være å følge minst gjeldende tommelfingerreglene, men i alle fall tekniske data som er vanligvis tilgjengelig til nesten alle batterier. 

:fishing:
Jørg

 

..åå, første innlegg av Båtskallen.
Velkommen til Båtplassen !  :flag_bp:

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Både et stykke batteri (som da består av flere celler som er samlet til et batteri), eller en sammenkobling av flere batterier til noe enda større batteri, heter "batteri".

I grunn er jo betegnelse batteri ikke en gang riktig, for våre oppladbare batterier,
som også heter akkumulator, eller samler på gamle dager.

:fishing:
Jørg


 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Joerg Becker skrev 15 minutter siden:

Både et stykke batteri (som da består av flere celler som er samlet til et batteri), eller en sammenkobling av flere batterier til noe enda større batteri, heter "batteri".

I grunn er jo betegnelse batteri ikke en gang riktig, for våre oppladbare batterier,
som også heter akkumulator, eller samler på gamle dager.

:fishing:
Jørg


 

So då blir det slik at ei samling på fleire celler blir batter, hvis ei celle kan ladast opp er det akkumulator. Dermed so blir fleire oppladbare celler eit akkumulatorbatteri. Dette er eit gammalt og treffande ord, som har gått ut av bruk.

Link to post

Heisan.
Seriekobling er alltid litt delikat og krever oppfølging.
Batteri-celler er aldri lik til hverandre, som betyr at alle vil utjevne seg i hverandre,
men (verre) at en celle lades raskere enn andre celler.

Utjevning er en sak.
Verre er det når en celle er full mens andre ikke absorberer like rask.
Da i så fall koker den ene, fulle celle, mens alle krever mye mer tid for å lades.
Den der ene celle får faktisk konstant overlading og ødelegges med det,
som så fort setter dødsdommen på batteriet.

Problemet består altså ofte i ett 12V batteri med 6 celler allerede,
men forsterker seg ved seriekobling av 2 (24V) eller 3 (til 36V) osv.
Dvs. at allerede noe lite forskjell mellom 12V batterier (á 6 celler) ikke er akseptabel
siden da ett batteri klarer å overbelaste andre batteriet ved lading,
mens andre batteriet suger fra den som er bedre ved utlading.
Så er forskjell mellom batterier et latent problem allerede når vi snakker om -parallellkobling-
(også enkle celler), mens det blir til et akutt problem ved seriekobling siden
ladestrøm ødelegger mer enn utladestrømmen.

Det samme gjelder for truck-batterier, eller UPS-systemer som kan gå opp i mange hundre volt
med tilsvarende mange celler og tilsvarende sjanse for spenningsforskjell mellom batteriene.

Siden det finnes 24V i de feste lastebiler, busser, anleggsmaskiner, osv. kan disse ikke risikeres
å bli slått ut "bare" pga. et batteri, som resulterer at batteriene overvåkes og gjerne byttes periodisk lenge før de er slitne.

Tidligere ( og fortsatt praktisert) overvåkes slike celler og battterier manuell,
eller nå elektronisk med en rekke tiltak.
Finnes det mange batterier, f.eks. i en bedrift, da er det lønnsomt at enkeltceller og

batterier omgruppers, slik at de passer bedre til hverandre og kan brukes opp.

Det finnes også løsninger for oss normale forbrukere.
Så tilbyr vi jo f.eks. batterimonitorer (f.eks. Victron BMV-702 og 712) som kan varsle når det finnes
spenningsforskjell mellom batterier. Denne funksjonen kalles Midtpunktmåling og kan justeres.

Ellers finnes det apparater som utjevner enten enkle celler (virker som et BMS på Litiumbatterier)
eller også hele batterier til hverandre. Leverer vi også fra Victron.

Ang. scooter og andre anvendelser som spiser batterier.
Når "batterier" byttes er det avgjørende viktig at det er samme type, eller tilpasser ladesystemet til de nye batteriene.
Så kan f.eks. ikke alle Litiumbatterier kobles i serie, som det går an å gjøres med Bly- eller andre batterier.
12V-Litiumbatterier (og andre spenninger) må bare kobles i serie både
når batteriene er konstruert for seriekobling og BMSene kan kommunisere med hverandre.
Ellers går dette temmelig garantert galt. (!)


Så snakk først med leverandøren om dette går sikker, og hva som må gjøres ellers,
men ikke "prøv" bare.
..gjelder så sant du er glad i både din mor og din frihet, fordi da kan hun bli grillet,
bokstavelig talt.

 

:seeya:
Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...