
Joerg Becker
Heisan.
Seriekobling er alltid litt delikat og krever oppfølging.
Batteri-celler er aldri lik til hverandre, som betyr at alle vil utjevne seg i hverandre,
men (verre) at en celle lades raskere enn andre celler.
Utjevning er en sak.
Verre er det når en celle er full mens andre ikke absorberer like rask.
Da i så fall koker den ene, fulle celle, mens alle krever mye mer tid for å lades.
Den der ene celle får faktisk konstant overlading og ødelegges med det,
som så fort setter dødsdommen på batteriet.
Problemet består altså ofte i ett 12V batteri med 6 celler allerede,
men forsterker seg ved seriekobling av 2 (24V) eller 3 (til 36V) osv.
Dvs. at allerede noe lite forskjell mellom 12V batterier (á 6 celler) ikke er akseptabel
siden da ett batteri klarer å overbelaste andre batteriet ved lading,
mens andre batteriet suger fra den som er bedre ved utlading.
Så er forskjell mellom batterier et latent problem allerede når vi snakker om -parallellkobling-
(også enkle celler), mens det blir til et akutt problem ved seriekobling siden
ladestrøm ødelegger mer enn utladestrømmen.
Det samme gjelder for truck-batterier, eller UPS-systemer som kan gå opp i mange hundre volt
med tilsvarende mange celler og tilsvarende sjanse for spenningsforskjell mellom batteriene.
Siden det finnes 24V i de feste lastebiler, busser, anleggsmaskiner, osv. kan disse ikke risikeres
å bli slått ut "bare" pga. et batteri, som resulterer at batteriene overvåkes og gjerne byttes periodisk lenge før de er slitne.
Tidligere ( og fortsatt praktisert) overvåkes slike celler og battterier manuell,
eller nå elektronisk med en rekke tiltak.
Finnes det mange batterier, f.eks. i en bedrift, da er det lønnsomt at enkeltceller og
batterier omgruppers, slik at de passer bedre til hverandre og kan brukes opp.
Det finnes også løsninger for oss normale forbrukere.
Så tilbyr vi jo f.eks. batterimonitorer (f.eks. Victron BMV-702 og 712) som kan varsle når det finnes
spenningsforskjell mellom batterier. Denne funksjonen kalles Midtpunktmåling og kan justeres.
Ellers finnes det apparater som utjevner enten enkle celler (virker som et BMS på Litiumbatterier)
eller også hele batterier til hverandre. Leverer vi også fra Victron.
Ang. scooter og andre anvendelser som spiser batterier.
Når "batterier" byttes er det avgjørende viktig at det er samme type, eller tilpasser ladesystemet til de nye batteriene.
Så kan f.eks. ikke alle Litiumbatterier kobles i serie, som det går an å gjøres med Bly- eller andre batterier.
12V-Litiumbatterier (og andre spenninger) må bare kobles i serie både
når batteriene er konstruert for seriekobling og BMSene kan kommunisere med hverandre.
Ellers går dette temmelig garantert galt. (!)
Så snakk først med leverandøren om dette går sikker, og hva som må gjøres ellers,
men ikke "prøv" bare.
..gjelder så sant du er glad i både din mor og din frihet, fordi da kan hun bli grillet,
bokstavelig talt.
Jørg