Hulda
GKN driver også med dette. Progress ligger i øvre skiktet prismessig, slik var det i hvert fall tidligere.
Et av hovedpoengene er at CV-leddet demper alle andre vibrasjoner enn torsjonssvingninger. Så kan man diskutere hvor mye torsjonssvingninger påvirker støybildet i en båt. Hva som er viktig er at trykket fra propellen ikke blir overført til gir og motor, men blir tatt opp direkte av skroget via gummidempere. Her ser du leddet som Progress leverer om bord i Hulda. Eller rettere sagt leverte, dette leddet er nå over 20 år gammelt. Det øverste bildet er Volvo-kondomet og trykklageret med klemflens fra Sleipner. Neste bilde er selve leddene med forlenget mellomaksling. Jeg har ikke torsjonsdemper. Hos deg må du eventuelt støpe holder for trykklageret. Slik jeg ser det, blir torsjonssvingningene for en stor del tatt opp av torsjonsdemperen som sitter i forkant av veiva, og av demperplaten som driver girakslingen. Torsjonen fra propellen og andre vibrasjoner blir for en del tatt opp av cutless-lageret og av trykklagerets gummidempere. Det skal ikke være så mye vibrasjon til overs.
Valgt variant: Det må du finne ut av selv, basert på effekt og turtall.
baatplassen konker når jeg prøver å legge inn linker. GKN på Karihaugen finner du i telefonkatalogen. Skal se om jeg kan legge inn et par bilder fra Hulda under:
Nix, kjører ikke