Hulda
En ting man skal sjekke ut om man installerer en fleksibel kopling, er om den kutter drivende og drevne enhet hvis den ryker. Det leveres begge versjoner. Noen ganger er det en fordel om det kobler fri, andre ganger ikke. På en båt er svaret ikke.
Man bør ikke bringe inn paralleller til utstyr som ikke er relevant sammenligning. Uten å forklare hvorfor man til en dieselmotordrevet brannpumpe foretrekker en torsjonsmyk kopling. Det blir som å sammenligne bananer og makrell. Har man en pumpe som blir drevet av turbin/elektromotor/girboks etc., velger man en torsjonsstiv kopling ala Turboflex, Metastream eller andre. Har man en dieselmotor koblet til en pumpe er det gjerne Centaflex, Eupex, Vulcan eller andre. Og man regner på frekvenser og legger seg langt unna for ikke å overlagre frekvenser og ende opp med uønsket systemvibrasjon. Vi kunne for eksempel legge første kritiske turtall på en kopling på 45 000 rpm når pumpen ikke gikk mer enn 1 800 rpm. Egentlig har jeg glemt mer enn jeg noen gang har lært, jeg regnet på denslags en gang i tiden. Gubban. Og hekter man en gummilagret dieselmotor inn i noe som er stivt lagret, har man lagt et snes egg. Om man ikke legger inn en kopling som utjevner hoppingen fra motoren. Begynner å mimre.. Den siste koplingen jeg monterte der veide det fleksible elementet 250 kg, så kom navene i tillegg med mye mer. Tror overført effekt var 18 MW.
På en båt kan man til og med koble en semidiesel rett på propellen, går så bra atte.
Jeg har forresten brukt Powertrain også. Flinke folk det også, ikke noe tilbake verken for GKN eller Progress.