bjoris Startet 9.November.2018 Link til dette innlegget Startet 9.November.2018 (redigert) Det står mellom en 15 år gml båt med DPE drev og en nesten ny båt med påhengs. Som en skjønner er skruing på gml ting ikke helt favoritten, men likevel vurderes denne 2003 modellen med 41 motor og DPE drev Hva kan jeg gjøre av kontroller på drevet før kjøp? Båten er prøvd på sjø tidligere i høst, registeret overraskende rolig ikobling, men ikke noe sluring. Litt vibrasjon ble notert når jeg tok båten i plan, men ikke etterpå, ingen dur vel harde rorutslag etc. Jeg skal tilbake å se på båten i morgen, nå står den på land. Drevet er på, propellerene er tatt av. Dersom vi blir enig om pris, hvor omfattende er det å kartlegge tilstanden på ett drev? Tenker at jeg burde krevd dette sendt inn for sjekk, er det ok så betaler jeg. Er det ikke ok må selger fikse eller vi dropper dealen.... Andre forslag? Vingler veldig mellom denne og den som nesten er ny, men investeringen blir vesentlig større på denne nesten nye og så er det bensin vs diesel så det vil gå en del mer penger til drift, men ikke sånn veldig mye ekstra heller Redigert 9.November.2018 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Oystein Ny Svart 9.November.2018 Link til dette innlegget Svart 9.November.2018 Er vel bare å tappe ut litt olje fra drevet, ser den fin ut og ikke lukter brent så er der vel et godt tegn. Burde løsne drevet også for å se at belgen har holdt tett, så kryss lagrene er uten rust. Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 9.November.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.November.2018 Ok, ja jeg får se, tipper selger har byttet olje allerede, men kanskje ikke! Jeg spurte om drevet seig ned under kjøring og han sa de sank litt... Se etter lekkasjer på trimsylindrene kanskje? Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Windy37GM Svart 10.November.2018 Link til dette innlegget Svart 10.November.2018 Lekkasjen er ofte inne i pumpen i returventilen :-) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Windy37GM Svart 10.November.2018 Link til dette innlegget Svart 10.November.2018 Hvor tung er båten? Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
bjoris Svart 11.November.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.November.2018 (redigert) 3 tonn, det endte med kjøp under forutsetning av at oljen er bra. Vi hadde ikke utstyr til å så opp peilepinnen når jeg var der, men veldig ok selger så dette blir ikke noe problem. Det eneste selger oppgir er at drevet siger litt inn når du tilter det ut i fart, opp til pluss 2 så går det ned til 1 og null, men stopper der. Det er vel en kommende utgift antar jeg, men jeg har tilgang på en flink og rimelig mekaniker ifht VolvoPenta. Iflg eier så er det ikke noe problem og har vært slik lenge, så kanskje litt normalt at det siger litt inn når du trimmer det ut... Redigert 11.November.2018 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Windy37GM Svart 11.November.2018 Link til dette innlegget Svart 11.November.2018 (redigert) Gratulerer med ny båt! Hva slags båt? Så i en annen båt det ble NB820 :-) Grattsis! Redigert 11.November.2018 av Windy37GM (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
bjoris Svart 11.November.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.November.2018 On 11/10/2018 at 9:16 AM, Windy37GM said: Lekkasjen er ofte inne i pumpen i returventilen :-) Ok, sier meg dessverre lite. Det at det synker litt, men ikke helt inn er ikke det ett godt tegn? Hva snakker vi om i reperasjoner dersom vi må ta dette? Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
bjoris Svart 11.November.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.November.2018 1 hour ago, Windy37GM said: Gratulerer med ny båt! Hva slags båt? Så i en annen båt det ble NB820 :-) Grattsis! Takker, kjekk båt ja. Men for de som måtte lese tråden så vil jeg slå ett slag for Jeanneau 795 også, utrolig fin båt. Jeg fikk gleden av å teste den i ett forykende vær med 14 ms og digre dønninger her lokalt. Vi var i luften med hele båten så motoren sugde luft, men ladingene var ikke så ille som fryktet. Klart det slo og knirket litt, men båten virket veldig solid og mye bedre enn "fryktet". NBen er nok vesentlig tøffere bygd, men i praksis tror jeg J795 er mer enn solid nok til vanlig bruk Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.