Jump to content

Hva bør en sjekke på eldre DPE drev før kjøp?


bjoris

Recommended Posts

Det står mellom en 15 år gml båt med DPE drev og en nesten ny båt med påhengs. Som en skjønner er skruing på gml ting ikke helt favoritten, men likevel vurderes denne 2003 modellen med 41 motor og DPE drev

 

Hva kan jeg gjøre av kontroller på drevet før kjøp? Båten er prøvd på sjø tidligere i høst, registeret overraskende rolig ikobling, men ikke noe sluring. Litt vibrasjon ble notert når jeg tok båten i plan, men ikke etterpå, ingen dur vel harde rorutslag etc.

 

Jeg skal tilbake å se på båten i morgen, nå står den på land. Drevet er på, propellerene er tatt av.

 

Dersom vi blir enig om pris, hvor omfattende er det å kartlegge tilstanden på ett drev? Tenker at jeg burde krevd dette sendt inn for sjekk, er det ok så betaler jeg. Er det ikke ok må selger fikse eller vi dropper dealen.... 

 

Andre forslag?

 

Vingler veldig mellom denne og den som nesten er ny, men investeringen blir vesentlig større på denne nesten nye og så er det bensin vs diesel så det vil gå en del mer penger til drift, men ikke sånn veldig mye ekstra heller

 

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

3 tonn, det endte med kjøp under forutsetning av at oljen er bra. Vi hadde ikke utstyr til å så opp peilepinnen når jeg var der, men veldig ok selger så dette blir ikke noe problem. 

 

Det eneste selger oppgir er at drevet siger litt inn når du tilter det ut i fart, opp til pluss 2 så går det ned til 1 og null, men stopper der. Det er vel en kommende utgift antar jeg, men jeg har tilgang på en flink og rimelig mekaniker  ifht VolvoPenta. Iflg eier så er det ikke noe problem og har vært slik lenge, så kanskje litt normalt at det siger litt inn når du trimmer det ut...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
On 11/10/2018 at 9:16 AM, Windy37GM said:

Lekkasjen er ofte inne i pumpen i returventilen :-)

 

Ok, sier meg dessverre lite. Det at det synker litt, men ikke helt inn er ikke det ett godt tegn? Hva snakker vi om i reperasjoner dersom vi må ta dette?

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
1 hour ago, Windy37GM said:

Gratulerer med ny båt!  Hva slags båt? 

Så i en annen båt det ble NB820 :-)  Grattsis!

 

Takker, kjekk båt ja. Men for de som måtte lese tråden så vil jeg slå ett slag for Jeanneau 795 også, utrolig fin båt. Jeg fikk gleden av å teste den i ett forykende vær med 14 ms og digre dønninger her lokalt. Vi var i luften med hele båten så motoren sugde luft, men ladingene var ikke så ille som fryktet. Klart det slo og knirket litt, men båten virket veldig solid og mye bedre enn "fryktet". NBen er nok vesentlig tøffere bygd, men i praksis tror jeg J795 er mer enn solid nok til vanlig bruk

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...