Vosso63
Nå syns jeg siste ord bør være sagt der borte i den tråden jeg så høylytt priste i går! Jeg syns ikke det gjør seg å spekulere mer nå. Noen av medlemmene har også begynt å reagere, men det ser ikke ut som at de som driver spekulasjonene videre ønsker å avslutte. Det var 134 personer om bord. Norge er et lite land og blant medlemmene er det garantert noen som er nært beslekta med noen i besetninga. Strengt talt behøver vi ikke være i slekt med noen for å vise en smule konduite. Det er blitt slik at jeg er litt skamfull for at jeg var innom der og grov etter svar. Det hadde vært allright, hvis det hadde visna hen etter at vi hadde fått lydloggen via VG. Det så da også slik ut, med en kort og hektisk oppblomstring av antall innlegg og antall medlemmer som heiv inn et gisp, et åh, et akk&ve. Men så tok aktiviteten seg oppatt, og dreide over i konspirasjonsteorier, tull og fjas, karikatur og satire.
Nei det får holde nå.
Jeg syns så inderlig synd på de som sto på brua.
Alle som har båt har vært oppi situasjoner i nærheten av havari, kollisjon eller andre ulykker til sjøs. Som båtfolk bør vi føle med dem, og huske at det ofte er forholdsvis unge mennesker. Jeg er 60 og syns alle under 45 er unge. Om noen skulle kunne ha og vise empati, bør det være oss. Ikke bare som enkeltmennesker, men som kollektivet "Båtplassen".
Jeg har gått gjennom alle innleggene, fordi jeg har deltatt i tråden, og for en gangs skyld har mulighet til å se hva som skjer når slike tråder løper løpsk.
Her er tallene:
Den første halve dagen, fra kl.6 til 12, skreiv 21 medlemmer 41 innlegg.
Fra 12 til 18, da vi vane tro trakk mot Båtplassen for å være sammen, eller finne ut av hva som skjedde, finne informasjon, skreiv 34 medlemmer 64 innlegg. I løpet av hele torsdag hadde 61 medlemmer skrevet 151 innlegg.
Fredag skreiv 38 medlemmer 88 innlegg. 17 "nye" medlemmer skreiv 31 av disse innleggene.
Lørdag, fram til lydloggen ble lagt ut, kl.21:35, ble det skrevet 42 innlegg av 19 medlemmer. Bare tre var nye på tråden.
Fra kl.21:35 lørdag, da lydloggen ble lagt ut, til kl.12 søndag, ble det skrevet 129 innlegg av 43 medlemmer, hvorav 19 var nye på tråden.
Resten av søndagen, fra 12 til nattetider, ble det skrevet 130 innlegg av 42 medlemmer.
I denne fasen, når vi klarere ser hva som har skjedd, når det grufulle åpenbarer seg, burde kanskje praten ha stilna litt. Ett og annet innlegg, javel, men, tja?
I dag, mandag, har ytterligere 5 medlemmer skrevet seg på lista. Fram til kl.21 var det skrevet 86 nye innlegg.
118 medlemmer har skrevet innlegg i tråden.
Jeg avslutta å følge tråden kl.21, men det fortsetter sikkert.
Hvor mange innlegg skrives per medlem?
Egentlig litt søkt, ettersom tråden burde vært delt i tre. Den første er tida fram til lørdag, som jeg altså fant så viktig, der vi liksom er sammen i tragedien. Så kommer lydloggen med sine reaksjoner. Til slutt kommer liksom etterbyrden, med de større tankene. Det blir vel lite av det, og det blir mye fabuleringer hit og dit.
Det er mange grunner til å skrive mange innlegg: Noen må forklare ganske mye for slike som meg, som bare går og bekymrer meg, og egentlig er ganske dum når det gjelder sjøfart. Andre lirer av seg innlegg etter innlegg, som om de får betalt per bokstav. Noen roper og noen hysjer. Noen beroliger, andre hisser.
6 medlemmer skriver mer enn 20 innlegg hver. Til sammen 182 innlegg
12 medlemmer skriver 10-19 innlegg hver. Til sammen 165 innlegg
24 medlemmer skriver 5-9 innlegg, til sammen 153 innlegg
32 medlemmer skriver 2-4 innlegg, sum 82 innlegg
44 medlemmer skriver 1 innlegg hver.
Av de 44 som skriver 1 innlegg, skriver:
20 sitt innlegg torsdag
7 på fredag
2 på lørdag før kl 21:35
3 seinere på lørdag
8 på søndag
5 på mandag.
Egentlig kunne en ha skrivi en avhandling om denne tråden aleine. Den forteller ganske mye om hvordan vi deler og oppnår kunnskap, helt demokratisk.
På godt og ondt.
Det mangler et slags sjøldempende element. En metthetsfølelse, et nok-er-nok.
Det er ingen samtale der vi møter øyne og mimikk. Det er ikke et møte der vi ser en nakke der vi før så et ansikt.
Det paradoksale er at det er en mangel på kontroll og regler, i en diskusjon som handler om vikeplikt og hvordan et møte, en kryssing, skal gå for seg.
Jaja.
Vi får sjå!