Hulda
NilsPils skrev 21 minutter siden:Stakk nok hånda rett inn i vepsebolet der . ..
Men jeg er nok også en tullling og optimist. Likevel vlle jeg ikke kuttet landjord uten god jording til vann . . .
:-) Du gjorde nok det. Noe av poenget med 'godt nok vann' til om antatt ledningsevne er tilstrekkelig, er vel nokså flytende. (Det der ble en tung setning). Det kommer an på vær og vind og hvor du er lokalisert. Når jeg ligger i Kebalviken, er dette en plass med viss gjennomstrømming av vann fra Kosterfjorden, med tidevann og vind som motor. Om det kommer en regnbyge, endrer ledningsevnen seg over noen timer. Og dette har jeg faktisk målt. Målemetoden er ganske enkel, og jeg funderte en stund over resultatet. Fra tid til annen måler jeg Huldas lading i skroget. Ganske enkelt med multimeter og sølv som referanseelektrode. Og jeg har målt variasjoner på så der et par hundre mA. Og det er forskjell på Kebalviken og Son. Det er slik at mine barnebarn ikke får lov å bade fra brygga i Kabalviken, selv om alle andre gjør det. På den andre siden, på utsiden av Færder, er det vel aldri noe tvil om at ikke ledningsevnen er tilstrekkelig for å kunne benytte flytende jord. Dog, i kongeriket Norge er det ikke lov med flytende jord i lystbåt. Og så får man velge selv om man vil følge loven eller ikke.
Tillegg: Det å kutte landjord som eneste aksjon, er naturligvis helt forkastelig. Man bør betrakte det å være på sjøen som å være i et våtrom i et hus.