Jump to content

Edit History

Kjellg

Kjellg

fjordgrynt skrev for 7 timer siden:

Og da er litt av poenget at man kan gjerne koble til landstrømsjord til jordingen i båten - det er bare fint - felles jord kalles det.

Du har rett, jeg er ikke fagmann men liker kunnskap, så jeg leser mye. Men denne kan vel ikke være riktig? Litt av intensjon med å ha skilletrafo er vel bryte forbindelsen til land? Slik har jeg i allefall forstått det. Med denne løsningen så gjør man vel det stikk motsatte, man trekker med seg jordledningen helt ut til båten og dens forbrukere. Da har du vel bypasset 1/3 av landstrømmen utenom skilletrafoen og dette er ikke noe jeg har sett verken her på BP,  hos noratel eller Victron. Både Noratel og Victron har greie forklaringer og tegninger som selv jeg skjønner :giggle:

Kjellg

Kjellg

fjordgrynt skrev for 7 timer siden:

Og da er litt av poenget at man kan gjerne koble til landstrømsjord til jordingen i båten - det er bare fint - felles jord kalles det.

Du har rett, jeg er ikke fagmann men liker kunnskap, så jeg leser mye. Men denne kan vel ikke være riktig? Litt av intensjon med å ha skilletrafo er vel bryte forbindelsen til land? Slik har jeg i allefall forstått det. Med denne løsningen så gjør man vel det stikk motsatte ved å trekke med seg jordledningen helt ut til båten og dens forbrukere. Da har du vel bypasset 1/3 av landstrømmen utenom skilletrafoen og dette er ikke noe jeg har sett verken her på BP,  hos noratel eller Victron. Både Noratel og Victron har greie forklaringer og tegninger som selv jeg skjønner :giggle:

• Create New...