JRK
Miranda2 skrev for 1 time siden:
Hvilken paragraf i den Norske forskriften krever at du kobler sammen AC og DC jord?
Hvilken paragraf i den Svenske forskriften forbyr sammenkobling av AC og DC jord?
Når jeg refererer til forskriften så er det ofte flere paragrafer og ikke minst tekniske løsninger som danner grunnlag for mine uttalelser. Generelt for alle installasjoner gjelder at forlegningen skal være gjort på en slik måte at personell ikke skal utsettes for farlige strømstøt. I og med at det er muligheter for at en av fasene kan få forbindelse med motor gjennom varmtvannstank, batterilader eller feil I selve anlegget, er det naturlig å anse motor som en utsatt anleggsdel. I tillegg er det som regel I en plastbåt den største mekaniske innretningen. Derfor er det naturlig at denne skal være jordet til landstrøm. Unntaket er selvfølgelig når man har skilletrafo. Men fremdeles skal skal motoren jordes, men da til Lokaljord
Når det gjelder Svensk forskrifter her jeg ikke lest dem, så her referte jeg til Svenska Kryssarklubben's tekniske komite.
Ove T skrev for 1 time siden:Hej
Det finns en ny skrivning om detta. http://www.vastkustkretsen.se/pmwiki/uploads/Batteknik/Batparmen-04Elsystem-juni2018.pdf
Hälsningar Ove
Takk for det Ove. Det var nytt og nyttig oppdatering I forhold til det gamle skrivet jeg refererte til.