
ebonita
JRK
Jo ebonita har typiskt(?) engelskt bonding system med två 4 kg Mg Duff-zink som sitter akteröver och som är förbundna i ett "gul/grönt" bonding system som inkluderar diverse genomföringar akteröver plus motorer, genset mm.
Och det verkar att fungera bra. Men nu när jag tog upp båten så såg jag att SB propeller bar spår av onormal korrosion.
Jag hade en Skype-diskussion med vännen RogerJo här på forumet och han sa spontant att han trodde att man kunde misstänka något problem med bonding-systemet.
Bonding-systemets har förbindelse med propelleraxlarna via släpringsdon från Morgan-Rekofa
Jag gjorde en enkel motståndsmätning och fann genast att SB axeln inte hade kontakt med det gul/gröna systemet.
Så jag är i färd med att renovera detta.
Men som svar på JRK:s fråga så har jag således intrycket att systemet i övrigt har fungerat som tänkt. Se t ex brackets och rudders i brons på bilden ovan som båda är "gul/grön" kopplade och utan skador.