Jump to content

Edit History

ebonita

ebonita

Jag har nu rekonditionerat mina borsthållar med syra-bad och upp-borstning med scotch-brite och en mässingsborste.

 

Morgan Rekofa ville inte sälja kopparflätor så jag letade efter alternativ leverantör. Hittade en elmotor-verkstad i närheten som hade några olika alternativ. Jag valde en rund mjuk mångtrådig flätad kopparledare på omkring 6 kvmm som jag la dubbel istället för tidigare platta kopparfläta som var skadad. På övriga positioner valde jag att återanvända tidigare kopparfläta som såg ganska fräsch efter syrabadet.

 

image.jpeg.fbab199726e9ef3e88f22773f7f292ae.jpeg

 

Resultatet blev väl acceptabelt men tyvärr så upptäckte jag att det var stort slitage i borsthållarna. Glappet kring lagringarna är stort så jag får nog se mig om efter nya vad det lider.

 

image.jpeg.e854e52cb57c92f8e1fd8620d2cf2c99.jpeg

 

Uppenbarligen är rostfritt (niten) hårdare än mässingsplåten och mässingsplåten hårdare än den extruderade hållaren.....

 

Vad som förvånade mig var att när jag putsade upp kolen så blev dom kopparfärgade.

 

image.jpeg.358df31ea524bb2185ceac7d3cdab35b.jpeg

 

Jag trodda att dom skulle vara svarta. Är det någon som kan förklara detta?

 

Ja sen så gjorde jag misstaget att inte märka upp kolens placering före demontering så risken är att dom inte hamnat i ursprungliga positioner. Är det nödvändigt med någon inslipning för att få upp kontaktytan? Något förslag hur det skulle kunna ske i så fall? Man vill ju inte skada axlarna.....

 

God Jul!

 

:flag_sw:

 

 

 

ebonita

ebonita

Jag har nu rekonditionerat mina borsthållar med syra-bad och upp-borstning med scotch-brite och en mässingsborste.

 

Morgan Rekofa ville inte sälja kopparflätor så jag letade efter alternativ leverantör. Hittade en elmotor-verkstad i närheten som hade några olika alternativ. Jag valde en rund mjuk mångtrådig flätad kopparledare på omkring 6 kvmm som jag la dubbel istället för tidigare platta kopparfläta som var skadad. På övriga positioner valde jag att återanvända tidigare kopparfläta som såg ganska fräsch efter syrabadet.

 

image.jpeg.fbab199726e9ef3e88f22773f7f292ae.jpeg

 

Resultatet blev väl acceptabelt men tyvärr så upptäckte jag att det var stort slitage i borsthållarna. Glappet kring lagringarna är stort så jag får nog se mig om efter nya vad det lider.

 

image.jpeg.e854e52cb57c92f8e1fd8620d2cf2c99.jpeg

 

Uppenbarligen är rostfritt (niten) hårdare än mässingsplåten och mässingsplåten hårdare än den extruderade hållaren.....

 

Vad som förvånade mig var att när jag putsade upp kolen så blev dom kopparfärgade.

 

image.jpeg.358df31ea524bb2185ceac7d3cdab35b.jpeg

 

Jag trodda att dom skulle vara svarta. Är det någon som kan förklara detta?

 

Ja sen så gjorde jag misstaget att inte märka upp kolens placering före demontering så risken är att dom inte hamnat i ursprungliga positioner. Är det nödvändigt med någon inslipning för att få upp kontaktytan? Något förlag hur det skulle kunna ske i så fall? Man vill ju inte skada axlarna.....

 

God Jul!

 

:flag_sw:

 

 

 

ebonita

ebonita

Jag har nu rekonditionerat mina borsthållar med syra-bad och upp-borstning med scotch-brite och en mässingsborste.

 

Morgan Rekofa ville inte sälja kopparflätor så jag letade efter alternativ leverantör. Hittade en elmotor-verkstad i närheten som hade några olika alternativ. Jag valde en rund mjuk flätad kopparledare på omkring 6 kvmm som jag la dubbel istället för tidigare platta kopparfläta som var skadad. På övriga positioner valde jag att återanvända tidigare kopparfläta som såg ganska fräsch efter syrabadet.

 

image.jpeg.fbab199726e9ef3e88f22773f7f292ae.jpeg

 

Resultatet blev väl acceptabelt men tyvärr så upptäckte jag att det var stort slitage i borsthållarna. Glappet kring lagringarna är stort så jag får nog se mig om efter nya vad det lider.

 

image.jpeg.e854e52cb57c92f8e1fd8620d2cf2c99.jpeg

 

Uppenbarligen är rostfritt (niten) hårdare än mässingsplåten och mässingsplåten hårdare än den extruderade hållaren.....

 

Vad som förvånade mig var att när jag putsade upp kolen så blev dom kopparfärgade.

 

image.jpeg.358df31ea524bb2185ceac7d3cdab35b.jpeg

 

Jag trodda att dom skulle vara svarta. Är det någon som kan förklara detta?

 

Ja sen så gjorde jag misstaget att inte märka upp kolens placering före demontering så risken är att dom inte hamnat i ursprungliga positioner. Är det nödvändigt med någon inslipning för att få upp kontaktytan? Något förlag hur det skulle kunna ske i så fall? Man vill ju inte skada axlarna.....

 

God Jul!

 

:flag_sw:

 

 

 

ebonita

ebonita

Jag har nu rekonditionerat mina borsthållar med syra-bad och upp-borstning med scotch-brite och en mässingsborste.

 

Morgan Rekofa ville inte sälja kopparflätor så jag letade efter alternativ leverantör. Hittade en elmotor-verkstad i närheten som hade några olika alternativ. Jag valde en rund flätad kopparledare på omkring 6 kvmm som jag la dubbel istället för tidigare platta kopparfläta som var skadad. På övriga positioner valde jag att återanvända tidigare kopparfläta som såg ganska fräsch efter syrabadet.

 

image.jpeg.fbab199726e9ef3e88f22773f7f292ae.jpeg

 

Resultatet blev väl acceptabelt men tyvärr så upptäckte jag att det var stort slitage i borsthållarna. Glappet kring lagringarna är stort så jag får nog se mig om efter nya vad det lider.

 

image.jpeg.e854e52cb57c92f8e1fd8620d2cf2c99.jpeg

 

Uppenbarligen är rostfritt (niten) hårdare än mässingsplåten och mässingsplåten hårdare än den extruderade hållaren.....

 

Vad som förvånade mig var att när jag putsade upp kolen så blev dom kopparfärgade.

 

image.jpeg.358df31ea524bb2185ceac7d3cdab35b.jpeg

 

Jag trodda att dom skulle vara svarta. Är det någon som kan förklara detta?

 

Ja sen så gjorde jag misstaget att inte märka upp kolens placering före demontering så risken är att dom inte hamnat i ursprungliga positioner. Är det nödvändigt med någon inslipning för att få upp kontaktytan? Något förlag hur det skulle kunna ske i så fall? Man vill ju inte skada axlarna.....

 

God Jul!

 

:flag_sw:

 

 

 



×
×
  • Create New...