hegra
Prøv å tenke litt logisk. Du kan ikke gi starthjelp til en annen bil med bare en startkabel. Du får heller ikke en pære til og lyse om du kobler + til ett batteri og minus til et annet batteri hvis minuspoler er adskilt. Dynamoen vil jo heller ikke lade begge batteribanker hvis minus ikke er koblet sammen. Så det vanlige er og koble minus sammen. Bare pass på at kabel er tykk nok til å bære den strømmen som kan oppstå mellom batteriene. Igjen, det blir dårlig starthjelp til en annen bil om du har startkabel på + polene , men bare en lampett ledning mellom minuspolene. Da smelter lampett ledningen om starthjelpen varer lenge. Men du trenger ikke ha kabel direkte mellom polene. Det kan jo være greit og koble dem sammen på motorblokka hvis det er enklere. Håper dette var forståelig
Mulig jeg ikke helt forsto hva du mente. Om batteriene allerede er koblet sammen med godt dimensjonert kabel betyr det ikke så mye hvor du kobler forbrukere til minus. Eneste er større forbrukere som trøster, vinsj og startmotor.