Gabi
Da har jeg fått kartlagt mye av det elektriske. Har fulgt kabler fra pluss og minus på både startbatteribank og forbruksbank og merket kabler med merkebånd.
Jeg hadde tatt utgangspunkt i at ting var koplet riktig, noe det ikke var. Et av punktene som jeg fant ut var feil koplet var koplingene til Victron forbruksmålershunten. Som vist på midterste bildet skal minus fra startbatteri koples til shunten. Det var det ikke gjort, men koplet direkte til forbruksbatteriets minuspol. Så viste det seg at siden jeg har to motorer med to dynamo trodde jeg opprinnelig at babord dynamo ladet babord motor og at pluss og minus fra denne var koplet til babord startbatteri. Og tilsvarende styrbord dynamo var koplet til styrbord batteri. Sannheten var at babord dynamo ikke vel er i bruk og at styrbord dynamo er koplet via en ladeseparator som igjen fordeler til begge batteribanker. Og begge motors minus var koplet til startbatteribank minus.
SÅ når motor var igang gikk strømmen fra dynamo til ladeseparator, deretter til begge bankers pluss. Imidlertid for forbruksbatteribanken sin del går strømmen da tilbake fra forbruksbatteri minus og i tykk kabel tilbake til felles jord på startbatteri minus. Dermed går ikke strømmen i det hele tatt innom Victron shunten og blir ikke målt.... Jeg fant også en annen forbrukskrets med 4 sikringer som var koplet til pluss på forbruksbatteri men til minus på startbatteri. Og dermed går strømmen fra forbruksbatt pluss inn til forbrukerne, tilbake da gjennom minus inn til startbatt minus og så via minuskabel til forbruksbatt minus. Men altså den heller ikke gjennom Victron shunten....
Så Victron forbruksmåleren målte ikke alt og heller ikke lading fra dynamo.
Har nå koplet tykk minuskabel mellom batteribankene innom Victron shunten og koplet den andre forbrukskursen innpå samme sted. Så da regner jeg med at det skal bli mer riktig måling!
Har også lagt opp ny kurser med diverse så blir spennende til våren om alt virker som det skal!