Jump to content

OBS. Feilplassert kartsymboler og unøyaktig gps

TB22

Recommended Posts

En lokal stake her i viken ble målt inn med RTK og funnet ca 12m feil plassert i følg CMAP som jeg har på plotteren. Når jeg sjekker med de norske tjenestene er den rett plassert. Fort gjort å gå på en smell her. :diving:

Det andre er unøyaktigheten til den innebygde gpsn. I klippet jeg viser til er det ca 3m fra staken vist bak båten når den egentlig er rett styrbord. Avviket varierer veldig, noen ganger danser båten rundt på kartet med enda større avvik.

OBS til folk med nesa ned i skjermen og tror de kjører riktig, det er ikke lurt. Videoen er ment for illustrasjon i en annen forbindelse men ser den kan gjøre nytten her og.
I klippet vises det bruk av innebygd gps og RTK gnss med dataoverføring til plotter for økt nøyaktighet. 

Redigert av TB22 (see edit history)

Tror heller det er kartgrunnlaget som er feil i. Gps signalene er normalt ganske like, det er ulike leverandører av kartgrunnlag.

De som måler ut tomter, har som regel en feilmargin på + - 20 cm ved bruk av gps, da setter de gjerne opp en peilestasjon i tilegg.

Dette forutsetter selvsagt at en har inne mange satellitter.

Har ført båt flere ganger, der plotter kartet viser at en går langt på land.

Ja, kartgrunnlaget er feil. Dvs det er unøyaktighet i det bakenforliggende kartet som så er gjort digitalt. I Norge vil det si at kartverkets kart er feil. Ikke mye, men nok til at det er en regel. Og det gjelder grunners plassering og sjømerker samt profilen på land og dybder.

Det oppfatter jeg at alle burde vite.

Det blir ikke bedre når dette overføres til digitale kart.

Derfor skal man ta hensyn til dette i sin navigering. Og beslutninger og valg i egen manøvrering.

Slik at det er ingen finnerlønn for å finne unøyaktigheter - de er overalt og varierer fra sted til sted. Litt overraskende da at man påstår at GPS er mer eller mindre riktig i forhold til et kart som jo alltid er litt feil...? Så riktigheten eller feilene i GPS er i beste fall sammenfallende med feilene i kartet?

Nå overdriver jeg poenget noe her, men...

Som eksempel - flytende merker flytter seg med strøm og vind. Vel de er festet til sjøbunnen med lengre festeordning (tau/wire/kjetting) og flyter... Så selvsagt ligger de nesten aldri der de er avmerket.  Men de er i nærheten både titt og ofte.

Overgangen fra vei og land er stor...

alfaalfa skrev 54 minutter siden:

I Norge vil det si at kartverkets kart er feil.

Som nevnt innledningsvis, staken ble målt inn og stemmer overens med kartverket og diverse norske tjenester, ingen feil her altså.

Men CMAP som har feil, merke hos CMAP er ca 12m feil.

alfaalfa skrev 57 minutter siden:

Slik at det er ingen finnerlønn for å finne unøyaktigheter

Søren og, tenkte jeg skulle bli steinrik på dette...(det var ironi)

alfaalfa skrev 58 minutter siden:

Litt overraskende da at man påstår at GPS er mer eller mindre riktig i forhold til et kart som jo alltid er litt feil...?

Har eg påstått dette?

På min Garmin plotter så har den funksjon for kalibrering. Vet ikke om det er poenget også her , men det skader ikke å lete etter "Kalibrering" i menyene. Hadde selv et avvik som kunne blitt alvorlig , på første turen etter siste vinteropplag. Oppdaget heldigvis dette fort. Lette i menyene og kalibrerte plotteren slik det var forklart. Så ble det som normalt/nøyaktig igjen. 

Sjekk gjerne hobbysiden min (ikke-kommersiell) om Skjærgårdsjeeper og båt/motor-nyheter: 

https://www.facebook.com/fritidsfiskeren/

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...