Jump to content

TDM40A, hvilket gir er dette?


Okkaby

Recommended Posts

Noen som vet hvilket gir dette er?

Er dette som står på min TDM40A. Sitter som det eneste noe dårlig til, så får ikke sett om det er noen id plate på det. Bildene er tatt med mobil inn bak ifra, under trapp ned til AC, så får ikke tryna ned heller.

 

Om noen vet hvilket gir det er, hvor mye tåler da dette, med en 35mm aksling.

IMG_20181116_142707.jpg

 

IMG_20181116_142651.jpg

IMG_20181116_133653.jpg

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
jørn skrev 1 time siden:

Volvo Penta MS3

Kom vel frem til MS3 eller MS4 via facebook å Google her også.

Men så på annet bilde på facebook, hvor id platen skal sitte. Så skal få sjekket den i mårå.

 

Men hvor mye tåler disse gir? Tåler de 200hk om det er et MS3?

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post

Ms3 gir dette her ja. Jeg har to av disse på Tamd40b.165hk. Gode gir, men har litt lite kjøling. En svakhet, et at sinkanoden i bunn, kan knekke og sperre for kjølingen. Jeg har løst dette, ved å bytte pluggene som sinken skrus på,slik at bolten skrues inn i sinken, i steden for at sinken skrues inn i bolten. Mine har gått 3600 timer, har de av i vinter, for kontroll og eventuelt bytte av slitedeler. Bytter olje på disse hver høst.

Link to post

Ser på diverse bilder av disse gir, å får ikke noen til å stemme med det jeg har.

Ser en på bildet av mitt gir, så er der liksom noen ekstra feste bolter, samt en ekstra profil der jeg har merket med rød ring.

Dette ser jeg ikke på noen andre bilder her eller på google, når jeg søker på disse gir. Så vet da faen jeg, hva som er rett eller feil her.

Men jeg ser de ga faen i å rengjøre etter bytte av eksos bend tidligere i år. Tidligere eier fikk lekkasje på dette, å fikk byttet det. så derfor det er rust å skitten rundt gir.

 

Ser å at det mangler id plate. Bilde er tatt med mobil som ble holdt inn over. Så har ikke hatt tryna så langt inne.

 

gir3.jpg

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post

Maling flasser av på kåpa. Så ser ut som sprekker, men er ikke sikker på det er noen sprekk.

Burde vært rengjort skikkelig. Men er eneste plassen det ikke er enkelt å komme til.

 

Får se om jeg ligger meg ned på ryggen en dag, å prøver på litt rengjøring med filler/sitrus spray.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Jørgen Hellestø skrev 53 minutter siden:

Har kjørt ms3c gir sammen med en VP41 200hk 3 sesonger i min nimbus 3000, den også har 35mm aksling. Sikkert i grenseland men har funket for meg?

Høres jo bra ut dete ja.

Med så stor motor, så vil jeg ikke bruke mer enn 60-70% i god marsj fart. Så vil nok ikke bli så mye mer belastning på gir, en når en kjøre full pinne med nåværende motor. Men vil bli mye bedre drivstoff økonomi, å mindre støy/roligere gange på motor.

 

En VP41 vil også passe mer eller mindre rett ned, noe den lokale VP sjappa bekreftet. Så jobben med å bytte vil ikke bli så stor.

Men må bare finne en ok priset 41 i ok stand. Gjerne en 41P av nyere årgang.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...