Okkaby Startet 16.November.2018 Link til dette innlegget Startet 16.November.2018 Noen som vet hvilket gir dette er? Er dette som står på min TDM40A. Sitter som det eneste noe dårlig til, så får ikke sett om det er noen id plate på det. Bildene er tatt med mobil inn bak ifra, under trapp ned til AC, så får ikke tryna ned heller. Om noen vet hvilket gir det er, hvor mye tåler da dette, med en 35mm aksling. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
jørn Svart 16.November.2018 Link til dette innlegget Svart 16.November.2018 Volvo Penta MS3 Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 16.November.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.November.2018 jørn skrev 1 time siden: Volvo Penta MS3 Kom vel frem til MS3 eller MS4 via facebook å Google her også. Men så på annet bilde på facebook, hvor id platen skal sitte. Så skal få sjekket den i mårå. Men hvor mye tåler disse gir? Tåler de 200hk om det er et MS3? Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Furu Svart 16.November.2018 Link til dette innlegget Svart 16.November.2018 Er flere varianter/utvekslinger av ms3, og ms3 er vel standard levert til din motor merke plata på mitt ms4 er rett bak tappe skruen Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
Gullfisk Svart 17.November.2018 Link til dette innlegget Svart 17.November.2018 Tror det er ms3c, for b har varmeveksler på siden. Mener de ikke tåler/er beregnet for 200hk, da jeg var inne på samme tanke og undersøkte en gang. Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 17.November.2018 Link til dette innlegget Svart 17.November.2018 Slik ser i alle fall en B versjon ut. Den hadde jeg på en Penta Md21b. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 17.November.2018 Link til dette innlegget Svart 17.November.2018 MS3 gir tror ikke du skal prøve 200 HK på det nei ,blir for svakt til det Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
JRK Svart 17.November.2018 Link til dette innlegget Svart 17.November.2018 Har hatt Tmd40 her var det samme giret Har hatt Tamd 41 200Hk her var det MS4 som er et helt annet gir Sitér dette innlegget Link to post
blueline Svart 17.November.2018 Link til dette innlegget Svart 17.November.2018 Volvo har gjort en "morsom" ting med dette giret. Umbrako oljeskruen er i tommer og ikke metrisk som resten av motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Scand 360 dc Svart 17.November.2018 Link til dette innlegget Svart 17.November.2018 Ms3 gir dette her ja. Jeg har to av disse på Tamd40b.165hk. Gode gir, men har litt lite kjøling. En svakhet, et at sinkanoden i bunn, kan knekke og sperre for kjølingen. Jeg har løst dette, ved å bytte pluggene som sinken skrus på,slik at bolten skrues inn i sinken, i steden for at sinken skrues inn i bolten. Mine har gått 3600 timer, har de av i vinter, for kontroll og eventuelt bytte av slitedeler. Bytter olje på disse hver høst. Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 17.November.2018 Link til dette innlegget Svart 17.November.2018 Det er nok ett MS3B, det skal tåle opptil 200 hk...... Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 17.November.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.November.2018 Ser på diverse bilder av disse gir, å får ikke noen til å stemme med det jeg har. Ser en på bildet av mitt gir, så er der liksom noen ekstra feste bolter, samt en ekstra profil der jeg har merket med rød ring. Dette ser jeg ikke på noen andre bilder her eller på google, når jeg søker på disse gir. Så vet da faen jeg, hva som er rett eller feil her. Men jeg ser de ga faen i å rengjøre etter bytte av eksos bend tidligere i år. Tidligere eier fikk lekkasje på dette, å fikk byttet det. så derfor det er rust å skitten rundt gir. Ser å at det mangler id plate. Bilde er tatt med mobil som ble holdt inn over. Så har ikke hatt tryna så langt inne. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Andor Svart 17.November.2018 Link til dette innlegget Svart 17.November.2018 men jeg så noe annet som ikke var bra, svinghulskåpa er sprukket ser det ut til, så det på det her siste bildet du la ut Sitér dette innlegget Link to post
Andor Svart 17.November.2018 Link til dette innlegget Svart 17.November.2018 eller er det bare synsbedrag, så litt nærmere på bildet, men syntes ikke det ser så pent ut som det skal være, veldig ruglete Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 17.November.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.November.2018 Maling flasser av på kåpa. Så ser ut som sprekker, men er ikke sikker på det er noen sprekk. Burde vært rengjort skikkelig. Men er eneste plassen det ikke er enkelt å komme til. Får se om jeg ligger meg ned på ryggen en dag, å prøver på litt rengjøring med filler/sitrus spray. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
boble65 Svart 17.November.2018 Link til dette innlegget Svart 17.November.2018 Det er ett ms3c gir. Sitér dette innlegget Link to post
Jørgen Hellestø Svart 18.November.2018 Link til dette innlegget Svart 18.November.2018 Har kjørt ms3c gir sammen med en VP41 200hk 3 sesonger i min nimbus 3000, den også har 35mm aksling. Sikkert i grenseland men har funket for meg? Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 18.November.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.November.2018 Jørgen Hellestø skrev 53 minutter siden: Har kjørt ms3c gir sammen med en VP41 200hk 3 sesonger i min nimbus 3000, den også har 35mm aksling. Sikkert i grenseland men har funket for meg? Høres jo bra ut dete ja. Med så stor motor, så vil jeg ikke bruke mer enn 60-70% i god marsj fart. Så vil nok ikke bli så mye mer belastning på gir, en når en kjøre full pinne med nåværende motor. Men vil bli mye bedre drivstoff økonomi, å mindre støy/roligere gange på motor. En VP41 vil også passe mer eller mindre rett ned, noe den lokale VP sjappa bekreftet. Så jobben med å bytte vil ikke bli så stor. Men må bare finne en ok priset 41 i ok stand. Gjerne en 41P av nyere årgang. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Gullfisk Svart 18.November.2018 Link til dette innlegget Svart 18.November.2018 Du trenger jo ikke velge den største propellen du kan dra heller, så sparer du giret litt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.