Jump to content

Hindre vann å komme inn i skjøtekontakter

Karlsenkystfiske

Recommended Posts

Guest Avmønstret#
Hakkannen skrev 48 minutter siden:

Beste løsning; kjøp lang nok kabel. Selv har jeg to, en forholdsvis kort som passer i hjemmehavn og en lang på rundt 35 meter til bruk andre steder.

Nødløsning; muffe for skjøting av kabel eller bruke vulkaniserende teip rundt endene av kraftig plastpose som surres stramt rundt.

Har en sånn muffesak.... tror den er litt trang for de stikkene der. Pose, dvs dobbelpose og tape holder en stund. 

Jannmar skrev for 4 timer siden:

Dine kontakter har kapslingsgrad IP 44. 

Prøv IP 67 = Vanntett. (Ingen skadelig virkning ved kortvarig neddykking i vann 15 til 100 cm i inntil 30 minutter).  

IP 67 x.PNG

IP 67.PNG

Har lett med lys og lykt etter tilsvarende 2pol kontakt uten å finne... Bare ip44, som svir seg fra tid til annen.

Noen som har prøvd landstrømpakken til DEFA?

Hakkannen skrev for 5 timer siden:

Beste løsning; kjøp lang nok kabel. Selv har jeg to, en forholdsvis kort som passer i hjemmehavn og en lang på rundt 35 meter til bruk andre steder.

Nødløsning; muffe for skjøting av kabel eller bruke vulkaniserende teip rundt endene av kraftig plastpose som surres stramt rundt.

Har to ganske langer kabler jeg bruker nå, men blir jo likevel en "skjøt" på midten, og i overgangen fra 3pin til schuko. For ikke å snakke om inntaksboksen ombord. Har opplevd at vann har kommet seg inn der og fått den til å smelte.

I morgen skal jeg sette inn en jordfeilautomat med kvikk sikring, og håpe at den tar smellen neste gang. Så slipper jeg å vente på at havnevakta skal komme å legge inn sikringa igjen. Så kanskje plastfolie å vevtape i endene av folien?

Karlsenkystfiske skrev 9 minutter siden:

Har lett med lys og lykt etter tilsvarende 2pol kontakt uten å finne... Bare ip44, som svir seg fra tid til annen.

Noen som har prøvd landstrømpakken til DEFA?

Har to ganske langer kabler jeg bruker nå, men blir jo likevel en "skjøt" på midten, og i overgangen fra 3pin til schuko. For ikke å snakke om inntaksboksen ombord. Har opplevd at vann har kommet seg inn der og fått den til å smelte.

I morgen skal jeg sette inn en jordfeilautomat med kvikk sikring, og håpe at den tar smellen neste gang. Så slipper jeg å vente på at havnevakta skal komme å legge inn sikringa igjen. Så kanskje plastfolie å vevtape i endene av folien?

Hvis problemet er kabelen mellom båt og land, er ny inntakssikring med jordfeilbrytar ombord lite hjelp i. Jordfeilbrytar / sikring på kaien vil ta "smellen" i alle fall, fordi det er den som er kobler foran problemkabelen

Karlsenkystfiske skrev 21 minutter siden:

Beklager, men jeg la i farten ikke merke til at de IP 67 kontaktene jeg la inn bilde av var 3-pol + jord.

Mener å ha sett 2-pol på en eller annen nettside men kan ikke huske hvor.

Dinamo skrev for 7 timer siden:

Her er boka med omtrent alt av industrikontakter, Ja den de leiter etter er der. https://library.e.abb.com/public/85f61bd270bd9280c12576d30044a763/Rundstift Industristikkontakter og plugger juli 2009.pdf

Der var de ja :) Takker.

Det var der jeg hadde sett det.

ABB. Philip Hauge i Bergen har 2-pol+j kontakter med kapslingsgrad IP 67.

Redigert av Jannmar (see edit history)

Dinamo skrev for 20 timer siden:

Hvis problemet er kabelen mellom båt og land, er ny inntakssikring med jordfeilbrytar ombord lite hjelp i. Jordfeilbrytar / sikring på kaien vil ta "smellen" i alle fall, fordi det er den som er kobler foran problemkabelen

Helt rett, derfor har jeg laget meg en boks med sikringsautomat som jeg har satt inn foran kabelen. Automat med jordfeilbryter har jeg selvsagt alltid hatt ombord, men denne har karakteristikken C, så er ikke den første som løser ut ved overbelastning heller.

Kjellg skrev for 2 timer siden:

Hvilken karaksterikk skal man ha i båt?  Spør bare av nysgjerrighet :)

Hvilken karakteristikk som passer,kjem an på kva som blir koblet på.

for lys, varme og elektronikk, er det b-automat som gjeld.

store motorer, og transformatorer har svære strømmer i startøyeblikket, men ein c- karakteristikk bør klare det. Hvis transformatoren er so stor at den ikkje kan startast med ein c-karakteristikk, og softstart ikkje er eit valg, kan U-karakteristikk komma til sin rett.

Ein kan vel sammenligna b med kvikk, c med treg og u med veldig treg sikring.

Men om du bruker c karakteristikk vern på en lang skjøtekabel som brukes til motorer som støvsuger og annet som trekker endel strøm så kan kabelen bli ganske så varm før vernet går, derfor skal man alltid beregne kortsluttningstrømmen ik maks ved beregning av vern og kabel. Er ikke alltid sagt at man skal bruke c karakterestikk vern på forbruk som trekker stor startstrøm.

Redigert av MorganX (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...