Karlsenkystfiske Startet 16.November.2018 Del på Facebook Startet 16.November.2018 Hva gjør dere for å forsikre dere om at det ikke kommer vann inn i disse kontaktene når man setter dem i hverandre? Er fryktelig plaget med at strømmen "legger ut". Har et par skjøter på veien frem til båten. Pleier å teipe, men ikke alltid at det holder. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 16.November.2018 Del på Facebook Svart 16.November.2018 Beste løsning; kjøp lang nok kabel. Selv har jeg to, en forholdsvis kort som passer i hjemmehavn og en lang på rundt 35 meter til bruk andre steder. Nødløsning; muffe for skjøting av kabel eller bruke vulkaniserende teip rundt endene av kraftig plastpose som surres stramt rundt. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 16.November.2018 Del på Facebook Svart 16.November.2018 Hakkannen skrev 48 minutter siden: Beste løsning; kjøp lang nok kabel. Selv har jeg to, en forholdsvis kort som passer i hjemmehavn og en lang på rundt 35 meter til bruk andre steder. Nødløsning; muffe for skjøting av kabel eller bruke vulkaniserende teip rundt endene av kraftig plastpose som surres stramt rundt. Har en sånn muffesak.... tror den er litt trang for de stikkene der. Pose, dvs dobbelpose og tape holder en stund. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 16.November.2018 Del på Facebook Svart 16.November.2018 (redigert) Dine kontakter har kapslingsgrad IP 44. Prøv IP 67 = Vanntett. (Ingen skadelig virkning ved kortvarig neddykking i vann 15 til 100 cm i inntil 30 minutter). Redigert 16.November.2018 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 16.November.2018 Del på Facebook Svart 16.November.2018 En nødfix kan være vaselin på yttersiden av skjøt/rundt nippel-kabelinnføring. Sitér dette innlegget Link to post
Karlsenkystfiske Svart 16.November.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.November.2018 Jannmar skrev for 4 timer siden: Dine kontakter har kapslingsgrad IP 44. Prøv IP 67 = Vanntett. (Ingen skadelig virkning ved kortvarig neddykking i vann 15 til 100 cm i inntil 30 minutter). Har lett med lys og lykt etter tilsvarende 2pol kontakt uten å finne... Bare ip44, som svir seg fra tid til annen. Noen som har prøvd landstrømpakken til DEFA? Hakkannen skrev for 5 timer siden: Beste løsning; kjøp lang nok kabel. Selv har jeg to, en forholdsvis kort som passer i hjemmehavn og en lang på rundt 35 meter til bruk andre steder. Nødløsning; muffe for skjøting av kabel eller bruke vulkaniserende teip rundt endene av kraftig plastpose som surres stramt rundt. Har to ganske langer kabler jeg bruker nå, men blir jo likevel en "skjøt" på midten, og i overgangen fra 3pin til schuko. For ikke å snakke om inntaksboksen ombord. Har opplevd at vann har kommet seg inn der og fått den til å smelte. I morgen skal jeg sette inn en jordfeilautomat med kvikk sikring, og håpe at den tar smellen neste gang. Så slipper jeg å vente på at havnevakta skal komme å legge inn sikringa igjen. Så kanskje plastfolie å vevtape i endene av folien? Sitér dette innlegget Link to post
Furu Svart 16.November.2018 Del på Facebook Svart 16.November.2018 (redigert) Kor langt er ganske langt ? 40 meter ? 2,5mm2 ? Redigert 16.November.2018 av Furu (see edit history) Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
Dinamo Svart 16.November.2018 Del på Facebook Svart 16.November.2018 Karlsenkystfiske skrev 9 minutter siden: Har lett med lys og lykt etter tilsvarende 2pol kontakt uten å finne... Bare ip44, som svir seg fra tid til annen. Noen som har prøvd landstrømpakken til DEFA? Har to ganske langer kabler jeg bruker nå, men blir jo likevel en "skjøt" på midten, og i overgangen fra 3pin til schuko. For ikke å snakke om inntaksboksen ombord. Har opplevd at vann har kommet seg inn der og fått den til å smelte. I morgen skal jeg sette inn en jordfeilautomat med kvikk sikring, og håpe at den tar smellen neste gang. Så slipper jeg å vente på at havnevakta skal komme å legge inn sikringa igjen. Så kanskje plastfolie å vevtape i endene av folien? Hvis problemet er kabelen mellom båt og land, er ny inntakssikring med jordfeilbrytar ombord lite hjelp i. Jordfeilbrytar / sikring på kaien vil ta "smellen" i alle fall, fordi det er den som er kobler foran problemkabelen Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 16.November.2018 Del på Facebook Svart 16.November.2018 Karlsenkystfiske skrev 21 minutter siden: Har lett med lys og lykt etter tilsvarende 2pol kontakt uten å finne... Bare ip44, som svir seg fra tid til annen. Beklager, men jeg la i farten ikke merke til at de IP 67 kontaktene jeg la inn bilde av var 3-pol + jord. Mener å ha sett 2-pol på en eller annen nettside men kan ikke huske hvor. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 16.November.2018 Del på Facebook Svart 16.November.2018 Her er boka med omtrent alt av industrikontakter, Ja den de leiter etter er der. https://library.e.abb.com/public/85f61bd270bd9280c12576d30044a763/Rundstift Industristikkontakter og plugger juli 2009.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 17.November.2018 Del på Facebook Svart 17.November.2018 (redigert) Dinamo skrev for 7 timer siden: Her er boka med omtrent alt av industrikontakter, Ja den de leiter etter er der. https://library.e.abb.com/public/85f61bd270bd9280c12576d30044a763/Rundstift Industristikkontakter og plugger juli 2009.pdf Der var de ja :) Takker. Det var der jeg hadde sett det. ABB. Philip Hauge i Bergen har 2-pol+j kontakter med kapslingsgrad IP 67. Redigert 17.November.2018 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Karlsenkystfiske Svart 17.November.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.November.2018 Dinamo skrev for 20 timer siden: Hvis problemet er kabelen mellom båt og land, er ny inntakssikring med jordfeilbrytar ombord lite hjelp i. Jordfeilbrytar / sikring på kaien vil ta "smellen" i alle fall, fordi det er den som er kobler foran problemkabelen Helt rett, derfor har jeg laget meg en boks med sikringsautomat som jeg har satt inn foran kabelen. Automat med jordfeilbryter har jeg selvsagt alltid hatt ombord, men denne har karakteristikken C, så er ikke den første som løser ut ved overbelastning heller. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 17.November.2018 Del på Facebook Svart 17.November.2018 Hvilken karaksterikk skal man ha i båt? Spør bare av nysgjerrighet :) Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 17.November.2018 Del på Facebook Svart 17.November.2018 Kjellg skrev for 2 timer siden: Hvilken karaksterikk skal man ha i båt? Spør bare av nysgjerrighet :) Hvilken karakteristikk som passer,kjem an på kva som blir koblet på. for lys, varme og elektronikk, er det b-automat som gjeld. store motorer, og transformatorer har svære strømmer i startøyeblikket, men ein c- karakteristikk bør klare det. Hvis transformatoren er so stor at den ikkje kan startast med ein c-karakteristikk, og softstart ikkje er eit valg, kan U-karakteristikk komma til sin rett. Ein kan vel sammenligna b med kvikk, c med treg og u med veldig treg sikring. Sitér dette innlegget Link to post
skage Svart 17.November.2018 Del på Facebook Svart 17.November.2018 Hva om og rulle kontaktene godt inn med plastfolie som glad plastfolie, skulle ikke det bli ok mon tro? Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 17.November.2018 Del på Facebook Svart 17.November.2018 Dinamo skrev 18 minutter siden: Ein kan vel sammenligna b med kvikk, c med treg og u med veldig treg sikring. Da skjønner jeg. Takk skal du ha! Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 17.November.2018 Del på Facebook Svart 17.November.2018 skage skrev 1 minutt siden: Hva om og rulle kontaktene godt inn med plastfolie som glad plastfolie, skulle ikke det bli ok mon tro? Ein skulle tru det, men det har vist seg at vatn likevel finn veien inn, og då blir det eit problem at vatnet ikkje finn veien utatt. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 17.November.2018 Del på Facebook Svart 17.November.2018 2 liter isboks, kutt ett hakk ned i hver kortside for hver din kabel, legg kontakten oppi, sett på lokket. Kablene henge ned fra hver side så vann ikke ledes inn. Sitér dette innlegget Link to post
MorganX Svart 17.November.2018 Del på Facebook Svart 17.November.2018 (redigert) Men om du bruker c karakteristikk vern på en lang skjøtekabel som brukes til motorer som støvsuger og annet som trekker endel strøm så kan kabelen bli ganske så varm før vernet går, derfor skal man alltid beregne kortsluttningstrømmen ik maks ved beregning av vern og kabel. Er ikke alltid sagt at man skal bruke c karakterestikk vern på forbruk som trekker stor startstrøm. Redigert 17.November.2018 av MorganX (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 17.November.2018 Del på Facebook Svart 17.November.2018 Du skal bruka ein skjøteledning som er sopass tjukk at sikringen med sikkerhet slår ut magnetisk vern, ved kortslutning i andre enden. Om dette, satt på spissen, krev 95 kvadrat på ein 10 A sikring, so er dette kravet, sjølv om eg i eit slikt tilfelle ville sett nøye etter andre løsninger. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 18.November.2018 Del på Facebook Svart 18.November.2018 (redigert) Aliexpress. De to blå har fri frakt :) Redigert 18.November.2018 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.