Jump to content

Suzuki DF115 mangler kjølestråle etter en natt i minus 3 grader.

edan

Recommended Posts

2015 modell:

Prøvde å starte motoren etter én natt med lett frost. Ca minus 3-4 grader og det ble 5mm is på vannet. Motoren var tiltet opp på vanlig måte.

Så med en gang at det manglet kjølestråle. Slo den av og prøvde én gang til. Fortsatt uten stråle. Jeg tiltet motoren ned i vannet og lot den stå slik i noen dager for at evt frost skulle tine. Startet den i går (etter en uke med mildvær) og den spyttet et par sekunder litt fra strålehullet før vannet forsvant. Jeg regner jo med at impelleren er røket, men kan det ha skjedd større skader?

Og: Jeg er veldig overrasket over at det fyser i undervannshuset etter så kort tid med moderat frost. Har også en Suzuki 9,9 4-t som har ligget ute i årevis og tidvis med frost og minus 15 i ukevis. Har aldri hatt problemer med den. Skal en stor 115 hk tåle så utrolig lite?

Slik du skriver har du jo kjørt motoren men den var tiltet opp for så å senke den når du ikke hadde kjølestråle?

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

tror det er lurere å ha motoren i vannet om den skal ligge ute om vinteren, om den ligger i en isfri havn.

Synes det er rart at impeleren er frøset i stykker på en så ny motor på bare noen få -grader. Er jo mange båter med påhenger som er ute året rundt uten noen problemer

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

"Slik du skriver har du jo kjørt motoren men den var tiltet opp for så å senke den når du ikke hadde kjølestråle?"

Nei, mente at den var tiltet opp på vanlig måte før jeg tiltet den ned og startet den. Er jo klar over at det er litt vann i undervannshuset også når den er tiltet opp - og skjønner at dette kan fryse. Men her kom frosten meg i forkjøpet - det var dog ikke veldig kaldt og kun et døgn. 

Dette skjedde for 2 år siden også, men da var det minus 15. Oppdaget også da at den manglet kjølestråle, slo den av og ventet til det var mildvær og alt fungerte normalt. Undervannshus ble da sjekket på service og det var ingen skader. Men nå er jeg redd det er verre. Alle småmotorer jeg har hatt tåler ukevis med kraftig frost. Er store motorer så mye mer ømfintlige? 

Skal sjekke den. Men tviler kanskje på at det er grunnen?

Fordi da jeg startet den i går (mildvær) gikk det en alarm og det kom opp "Check Engine" noen minutter etter at jeg startet den. (Kun tomgang i fri.) Motortemp hadde da akkurat passert 60 grader, som er vanlig driftstemperatur på denne.

Kan en saltpropp føre til at hele kjølesystemet blokkeres?

On 11/18/2018 at 2:24 PM, S/Y Vega said:

står i instruksjonsboken til min påhenger at dersom den skal brukes i kuldegrader så skal den alltid stå med undervannshuset under vann. Har du lest instruksjonsboken din? der pleier det stå slikt. 

I min manual (Yamaha F350) står det:

"To prevent the cooling water passages from becoming frozen when the ambient temperature is 5C
(41F) or below, tilt the outboard motor up after it has been stopped 30 seconds or more"

Er ikkje det litt snodig?

2014-2016: Nor-Dan 780 (2008 mod.)

Designen på kjølekanaler varier vel fra merke til merke, så det er vel ikke så veldig merkelig. I mitt tilfelle gjelder det en 5hk tohatsu fra 2006. Tviler på det er likt på større motorer. Derfor er det viktig å lese instruksjonsboken på din motor. Som jeg nevner i samme post :) 

1543173626942-1699925695.jpg

Redigert av S/Y Vega (see edit history)

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...