edan Startet 18.November.2018 Del på Facebook Startet 18.November.2018 2015 modell: Prøvde å starte motoren etter én natt med lett frost. Ca minus 3-4 grader og det ble 5mm is på vannet. Motoren var tiltet opp på vanlig måte. Så med en gang at det manglet kjølestråle. Slo den av og prøvde én gang til. Fortsatt uten stråle. Jeg tiltet motoren ned i vannet og lot den stå slik i noen dager for at evt frost skulle tine. Startet den i går (etter en uke med mildvær) og den spyttet et par sekunder litt fra strålehullet før vannet forsvant. Jeg regner jo med at impelleren er røket, men kan det ha skjedd større skader? Og: Jeg er veldig overrasket over at det fyser i undervannshuset etter så kort tid med moderat frost. Har også en Suzuki 9,9 4-t som har ligget ute i årevis og tidvis med frost og minus 15 i ukevis. Har aldri hatt problemer med den. Skal en stor 115 hk tåle så utrolig lite? Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 18.November.2018 Del på Facebook Svart 18.November.2018 Slik du skriver har du jo kjørt motoren men den var tiltet opp for så å senke den når du ikke hadde kjølestråle? Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
-morten- Svart 18.November.2018 Del på Facebook Svart 18.November.2018 tror det er lurere å ha motoren i vannet om den skal ligge ute om vinteren, om den ligger i en isfri havn. Synes det er rart at impeleren er frøset i stykker på en så ny motor på bare noen få -grader. Er jo mange båter med påhenger som er ute året rundt uten noen problemer Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
edan Svart 18.November.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.November.2018 "Slik du skriver har du jo kjørt motoren men den var tiltet opp for så å senke den når du ikke hadde kjølestråle?" Nei, mente at den var tiltet opp på vanlig måte før jeg tiltet den ned og startet den. Er jo klar over at det er litt vann i undervannshuset også når den er tiltet opp - og skjønner at dette kan fryse. Men her kom frosten meg i forkjøpet - det var dog ikke veldig kaldt og kun et døgn. Dette skjedde for 2 år siden også, men da var det minus 15. Oppdaget også da at den manglet kjølestråle, slo den av og ventet til det var mildvær og alt fungerte normalt. Undervannshus ble da sjekket på service og det var ingen skader. Men nå er jeg redd det er verre. Alle småmotorer jeg har hatt tåler ukevis med kraftig frost. Er store motorer så mye mer ømfintlige? Sitér dette innlegget Link to post
Ttor Svart 18.November.2018 Del på Facebook Svart 18.November.2018 Sjekk slangen som går til kjølestrålen. Har opplevd flere ganger at det setter seg en saltplugg i denne, og dermed ingen stråle. Sitér dette innlegget Link to post
edan Svart 18.November.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.November.2018 Skal sjekke den. Men tviler kanskje på at det er grunnen? Fordi da jeg startet den i går (mildvær) gikk det en alarm og det kom opp "Check Engine" noen minutter etter at jeg startet den. (Kun tomgang i fri.) Motortemp hadde da akkurat passert 60 grader, som er vanlig driftstemperatur på denne. Kan en saltpropp føre til at hele kjølesystemet blokkeres? Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 18.November.2018 Del på Facebook Svart 18.November.2018 står i instruksjonsboken til min påhenger at dersom den skal brukes i kuldegrader så skal den alltid stå med undervannshuset under vann. Har du lest instruksjonsboken din? der pleier det stå slikt. Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
Hulda Svart 18.November.2018 Del på Facebook Svart 18.November.2018 Vanlig feil å tilte opp motoren og impelleren fryser fast og revner ved start. Der jeg jobbet hadde vi en fisker med 25 hk Yamaha som han brukte hele vinteren, til Sonsbukta frøs over. Motoren i vannet og aldri noe problem, selv ikke i 15- til 20 minusgrader. Sitér dette innlegget Link to post
edan Svart 18.November.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.November.2018 Ja, vet at jeg nok jeg har gjort feil her. Frosten kom litt uventet, så jeg rakk ikke... Defekt impeller er ikke verdens undergang, den skulle uansett byttes på neste service. Men angsten nå er sprukket undervannshus... Noen som vet om risikoen er stor for det etter en natt i minus 3? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 18.November.2018 Del på Facebook Svart 18.November.2018 Da renner oljen ut, det vises på sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
edan Svart 18.November.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.November.2018 Det var ørlite oljefilm på vannet. Men det kan vel (forhåpentligvis) ha andre årsaker... Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 19.November.2018 Del på Facebook Svart 19.November.2018 Kan være en ide å la motoren stå nede en stund før start, slik at saltvannet tiner det som evt er frosset. Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 19.November.2018 Del på Facebook Svart 19.November.2018 Tror nok dette går veldig bra til slutt ? Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
Wibbo Svart 25.November.2018 Del på Facebook Svart 25.November.2018 prøvd å stake opp pisshølet (på motoren) med litt tjukk fiskesen? Har du kompressor og blåsepistol tilgjengelig så hjelper det å få vekk blokkeringer. Hadde suzuki 40 hester med samme problem. Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 25.November.2018 Del på Facebook Svart 25.November.2018 Wibbo skrev 11 minutter siden: Hadde suzuki 40 hester med samme problem. Samme problem, etter frost? Veldig mye som tyder på at trådstarters problem er at impelleren ble ødelagt ved start fordi den har vært frosset fast. Da hjelper det ikke å stake opp "sladrehullet", og dere har neppe samme problem! Sitér dette innlegget Link to post
Wibbo Svart 25.November.2018 Del på Facebook Svart 25.November.2018 Nei, min var ikke utsatt for frost MEN det er en vanlig suzuki sak at hullet tetter seg. Alltid prøve det enkleste først, hvis ikke det hjelper får en grave dypere. Sitér dette innlegget Link to post
imens Svart 25.November.2018 Del på Facebook Svart 25.November.2018 On 11/18/2018 at 2:24 PM, S/Y Vega said: står i instruksjonsboken til min påhenger at dersom den skal brukes i kuldegrader så skal den alltid stå med undervannshuset under vann. Har du lest instruksjonsboken din? der pleier det stå slikt. I min manual (Yamaha F350) står det: "To prevent the cooling water passages from becoming frozen when the ambient temperature is 5C (41F) or below, tilt the outboard motor up after it has been stopped 30 seconds or more" Er ikkje det litt snodig? Sitér dette innlegget 2014-2016: Nor-Dan 780 (2008 mod.) Link to post
LM 605 Svart 25.November.2018 Del på Facebook Svart 25.November.2018 I følge manualen til min Honda jeg eier i dag, og mine tidligere Suzuki og Mercury motorer, så står det tydelig at motoren skal stå nedtiltet i sjøen hvis fare for frost oppstår. Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 25.November.2018 Del på Facebook Svart 25.November.2018 (redigert) Designen på kjølekanaler varier vel fra merke til merke, så det er vel ikke så veldig merkelig. I mitt tilfelle gjelder det en 5hk tohatsu fra 2006. Tviler på det er likt på større motorer. Derfor er det viktig å lese instruksjonsboken på din motor. Som jeg nevner i samme post :) Redigert 25.November.2018 av S/Y Vega (see edit history) Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
Kjellg Svart 25.November.2018 Del på Facebook Svart 25.November.2018 Syntes dette virket litt rart. Er impeller byttet etter spesifikasjonene? Har hatt påhengere i flere år tidligere og de lå ute hele året. Hadde motor opptiltet utenom de verste kuldeperiodene på vinteren og har aldri hatt slike problemer. Sitér dette innlegget Link to post
StåleK Svart 25.November.2018 Del på Facebook Svart 25.November.2018 Har du prøvd å stake opp hullet inspeksjonsstrålen kommer ut av ? Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth82 Svart 25.November.2018 Del på Facebook Svart 25.November.2018 Hadde Yamaha 225 (2015) i tre sesonger - den stod alltid opptiltet gjennom vinteren. Om det var anbefaling fra manualen eller forhandler husker jeg ikke, men en av de var det Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.