Jump to content

Edit History

bjoris

bjoris

18 hours ago, Joerg Becker said:

Det finnes flere vei for alt, og alle vei har sine grunnlag.
Når du bare vill ha ett stykke LFP 100Ah er det nok ikke en gang noe problem for din 60A-dynamo.
T.o.m. med bremse på (BB-lader som jobber strømbegrensende) er ikke det et problem, tvert imot.

Større banker derimot, som en seiler ønsker å få ladet helst kjapp,
krever bare mer strøm / dvs. en annen dynamo med helst tilsvarende regulering.


Andre har bestemt seg til bare å lade med landstrøm, siden det passer i konseptet / måten å bruke båten for dem.

Det er bare å bestemme seg hva en ønsker, men dette realistisk slik at det ikke begynner å skurre et sted etter hvert.
Og det er ikke verre enn det.

:fishing:
Jørg

Ok, så du mener at med bare ett batteri så bør dette gå fint? Selv om det er veldig nedtappet så vil ikke dynamoen ta kvelden?

 

Jeg har en 20A landstrømslader, vil denne ha noe problem? Jeg snakket med sparelys.no og han skriver at de kan ikke gå god for å bruke Litium batteri, men skriver at det viktigste er 1. unngå over 14.6 volt lading, 2. unngå hurtiglading når det er kaldt.

 

Ang pkt 1 så er det jo ganske lett å ha kontroll på dette, jeg tenkte bare å sjekke med mulitimeter når motor går og når den ligger på landstrøm med tomtbatteri hvor mye laderen gir. Jeg vet ellers ikke om det er program på laderen til AGM/GEL, hvis det var det burde disse brukes skriver Sparelys.no.

 

Ang pkt 2, så vil jo motordynamo og landstrømslader ikke ta hensyn til dette. Jeg tenker at det eneste jeg kan gjøre da er å passe på at det er varme i motorrommet der batteriene står.

 

Hvordan går dette når batteriet er full-ladet? Da er det BMS i batteriet som passer på at det ikke blir overladet. Som vi vet regulerer jo alle elbilladere ned hastigheten når SOC går over 70-80%...

 

Jeg ser vel for meg at batteriet passer på seg selv, men at det er lader og dynamo som ikke er forberedt på hardkjøret. Til en viss grad kan en vel passe på dette ved å følge med på SOC på batteriet, er det helt nedtappet så bør en kanskje ladet det litt opp med landstrømsladeren før en legger på langtur for å spare dynamoen, evt om en ikke har mulighet så kanskje kjøre motoren litt heller enn å tappe det helt ned? Antar jeg har skjønte dette nå:) Det blir jo som på elbilen. 60 A dynamo må vel gå på fullpinne i 2 timer på helt tomt 100 ah Litium batteri og det spørs vel om den tåler?

 

MEN, om en skulle ta sjansen:

 

Kr. 7499 med BT

https://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=2799&category_id=226&option=com_virtuemart&Itemid=39

 

Kr. 5999 uten BT

https://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=2791&category_id=226&option=com_virtuemart&Itemid=39

 

Kr. 8.999,- med BT (bedre kvalitet?)

https://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=2315&category_id=226&option=com_virtuemart&Itemid=39

 

Andre gode alternativer, pris er vesentlig, men kjøper ikke noe jeg ikke er trygg på.

bjoris

bjoris

18 hours ago, Joerg Becker said:

Det finnes flere vei for alt, og alle vei har sine grunnlag.
Når du bare vill ha ett stykke LFP 100Ah er det nok ikke en gang noe problem for din 60A-dynamo.
T.o.m. med bremse på (BB-lader som jobber strømbegrensende) er ikke det et problem, tvert imot.

Større banker derimot, som en seiler ønsker å få ladet helst kjapp,
krever bare mer strøm / dvs. en annen dynamo med helst tilsvarende regulering.


Andre har bestemt seg til bare å lade med landstrøm, siden det passer i konseptet / måten å bruke båten for dem.

Det er bare å bestemme seg hva en ønsker, men dette realistisk slik at det ikke begynner å skurre et sted etter hvert.
Og det er ikke verre enn det.

:fishing:
Jørg

Ok, så du mener at med bare ett batteri så bør dette gå fint? Selv om det er veldig nedtappet så vil ikke dynamoen ta kvelden?

 

Jeg har en 20A landstrømslader, vil denne ha noe problem? Jeg snakket med sparelys.no og han skriver at de kan ikke gå god for å bruke Litium batteri, men skriver at det viktigste er 1. unngå over 14.6 volt lading, 2. unngå hurtiglading når det er kaldt.

 

Ang pkt 1 så er det jo ganske lett å ha kontroll på dette, jeg tenkte bare å sjekke med mulitimeter når motor går og når den ligger på landstrøm med tomtbatteri hvor mye laderen gir. Jeg vet ellers ikke om det er program på laderen til AGM/GEL, hvis det var det burde disse brukes skriver Sparelys.no.

 

Ang pkt 2, så vil jo motordynamo og landstrømslader ikke ta hensyn til dette. Jeg tenker at det eneste jeg kan gjøre da er å passe på at det er varme i motorrommet der batteriene står.

 

Hvordan går dette når batteriet er full-ladet? Da er det BMS i batteriet som passer på at det ikke blir overladet. Som vi vet regulerer jo alle elbilladere ned hastigheten når SOC går over 70-80%...

 

Jeg ser vel for meg at batteriet passer på seg selv, men at det er ladere

 

MEN, om en skulle ta sjansen:

 

Kr. 7499 med BT

https://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=2799&category_id=226&option=com_virtuemart&Itemid=39

 

Kr. 5999 uten BT

https://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=2791&category_id=226&option=com_virtuemart&Itemid=39

 

Kr. 8.999,- med BT (bedre kvalitet?)

https://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=2315&category_id=226&option=com_virtuemart&Itemid=39

 

Andre gode alternativer, pris er vesentlig, men kjøper ikke noe jeg ikke er trygg på.

bjoris

bjoris

18 hours ago, Joerg Becker said:

Det finnes flere vei for alt, og alle vei har sine grunnlag.
Når du bare vill ha ett stykke LFP 100Ah er det nok ikke en gang noe problem for din 60A-dynamo.
T.o.m. med bremse på (BB-lader som jobber strømbegrensende) er ikke det et problem, tvert imot.

Større banker derimot, som en seiler ønsker å få ladet helst kjapp,
krever bare mer strøm / dvs. en annen dynamo med helst tilsvarende regulering.


Andre har bestemt seg til bare å lade med landstrøm, siden det passer i konseptet / måten å bruke båten for dem.

Det er bare å bestemme seg hva en ønsker, men dette realistisk slik at det ikke begynner å skurre et sted etter hvert.
Og det er ikke verre enn det.

:fishing:
Jørg

Ok, så du mener at med bare ett batteri så bør dette gå fint? Selv om det er veldig nedtappet så vil ikke dynamoen ta kvelden?

 

Jeg har en 20A landstrømslader, vil denne ha noe problem? Jeg snakket med sparelys.no og han skriver at de kan ikke gå god for å bruke Litium batteri, men skriver at det viktigste er 1. unngå over 14.6 volt lading, 2. unngå hurtiglading når det er kaldt.

 

Ang pkt 1 så er det jo ganske lett å ha kontroll på dette, jeg tenkte bare å sjekke med mulitimeter når motor går og når den ligger på landstrøm med tomtbatteri hvor mye laderen gir. Jeg vet ellers ikke om det er program på laderen til AGM/GEL, hvis det var det burde disse brukes skriver Sparelys.no.

 

Ang pkt 2, så vil jo motordynamo og landstrømslader ikke ta hensyn til dette. Jeg tenker at det eneste jeg kan gjøre da er å passe på at det er varme i motorrommet der batteriene står.

 

Hvordan går dette når batteriet er full-ladet? Da er det BMS i batteriet som passer på at det ikke blir overladet. Som vi vet regulerer jo alle elbilladere ned hastigheten når SOC går over 70-80%...

 

MEN, om en skulle ta sjansen:

 

Kr. 7499 med BT

https://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=2799&category_id=226&option=com_virtuemart&Itemid=39

 

Kr. 5999 uten BT

https://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=2791&category_id=226&option=com_virtuemart&Itemid=39

 

Kr. 8.999,- med BT (bedre kvalitet?)

https://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=2315&category_id=226&option=com_virtuemart&Itemid=39

bjoris

bjoris

17 hours ago, Joerg Becker said:

Det finnes flere vei for alt, og alle vei har sine grunnlag.
Når du bare vill ha ett stykke LFP 100Ah er det nok ikke en gang noe problem for din 60A-dynamo.
T.o.m. med bremse på (BB-lader som jobber strømbegrensende) er ikke det et problem, tvert imot.

Større banker derimot, som en seiler ønsker å få ladet helst kjapp,
krever bare mer strøm / dvs. en annen dynamo med helst tilsvarende regulering.


Andre har bestemt seg til bare å lade med landstrøm, siden det passer i konseptet / måten å bruke båten for dem.

Det er bare å bestemme seg hva en ønsker, men dette realistisk slik at det ikke begynner å skurre et sted etter hvert.
Og det er ikke verre enn det.

:fishing:
Jørg

Ok, så du mener at med bare ett batteri så bør dette gå fint? Selv om det er veldig nedtappet så vil ikke dynamoen ta kvelden?

 

Jeg har en 20A landstrømslader, vil denne ha noe problem? Jeg snakket med sparelys.no og han skriver at de kan ikke gå god for å bruke Litium batteri, men skriver at det viktigste er 1. unngå over 14.6 volt lading, 2. unngå hurtiglading når det er kaldt.

 

Ang pkt 1 så er det jo ganske lett å ha kontroll på dette, jeg tenkte bare å sjekke med mulitimeter når motor går og når den ligger på landstrøm med tomtbatteri hvor mye laderen gir. Jeg vet ellers ikke om det er program på laderen til AGM/GEL, hvis det var det burde disse brukes skriver Sparelys.no.

 

Ang pkt 2, så vil jo motordynamo og landstrømslader ikke ta hensyn til dette. Jeg tenker at det eneste jeg kan gjøre da er å passe på at det er varme i motorrommet der batteriene står.

 

Hvordan går dette når batteriet er full-ladet? Da er det BMS i batteriet som passer på at det ikke blir overladet. Som vi vet regulerer jo alle elbilladere ned hastigheten når SOC går over 70-80%...

bjoris

bjoris

17 hours ago, Joerg Becker said:

Det finnes flere vei for alt, og alle vei har sine grunnlag.
Når du bare vill ha ett stykke LFP 100Ah er det nok ikke en gang noe problem for din 60A-dynamo.
T.o.m. med bremse på (BB-lader som jobber strømbegrensende) er ikke det et problem, tvert imot.

Større banker derimot, som en seiler ønsker å få ladet helst kjapp,
krever bare mer strøm / dvs. en annen dynamo med helst tilsvarende regulering.


Andre har bestemt seg til bare å lade med landstrøm, siden det passer i konseptet / måten å bruke båten for dem.

Det er bare å bestemme seg hva en ønsker, men dette realistisk slik at det ikke begynner å skurre et sted etter hvert.
Og det er ikke verre enn det.

:fishing:
Jørg

Ok, så du mener at me bare ett batteri så bør dette gå fint? Selv om det er veldig nedtappet så vil ikke dynamoen ta kvelden?

 

Jeg har en 20A landstrømslader, vil denne ha noe problem? Jeg snakket med sparelys.no og han skriver at de kan ikke gå god for å bruke Litium batteri, men skriver at det viktigste er 1. unngå over 14.6 volt lading, 2. unngå hurtiglading når det er kaldt.

 

Ang pkt 1 så er det jo ganske lett å ha kontroll på dette, jeg tenkte bare å sjekke med mulitimeter når motor går og når den ligger på landstrøm med tomtbatteri hvor mye laderen gir. Jeg vet ellers ikke om det er program på laderen til AGM/GEL, hvis det var det burde disse brukes skriver Sparelys.no.

 

Ang pkt 2, så vil jo motordynamo og landstrømslader ikke ta hensyn til dette. Jeg tenker at det eneste jeg kan gjøre da er å passe på at det er varme i motorrommet der batteriene står.

 

Hvordan går dette når batteriet er full-ladet? Da er det BMS i batteriet som passer på at det ikke blir overladet. Som vi vet regulerer jo alle elbilladere ned hastigheten når SOC går over 70-80%...



×
×
  • Create New...